Klara Frohm, ny ledamot i förbundsstyrelsen

Klara Frohm, Stockholm, är ny ledamot i förbundsstyrelsen. Foto: Lärarförbundet

Vid extrakongressen den 9 september valdes Klara Frohm, Stockholm, in som ledamot i förbundsstyrelsen i ett fyllnadsval. – Jag är jätteglad att ha fått det här förtroendet, säger hon och hoppas att hon ska kunna komplettera styrelsen med de perspektiv hon kan bidra med från en storstadsavdelning.

Klara Frohm har varit lärare sedan 2009 och berättar att hon redan på högskolan gick fram till Lärarförbundets bord och bad om att få bli medlem. För henne var det en självklarhet att vara fackligt aktiv. Hon engagerade sig i Lärarförbundet Student både lokalt och senare nationellt.

Sedan ett par år tillbaka har hon arbetat på heltid i Lärarförbundets lokalavdelning i Stockholms stad som studieorganisatör och kommunikatör. Arbetet som grundskollärare F-3 har därmed fått ta en paus.

– Vi har tagit viktiga beslut idag på extrakongressen och jag känner mig stärkt inför det arbete som nu väntar. Målet är för mig väldigt tydligt och jag är glad över att Lärarförbundet tagit ytterligare ett stort steg mot att ena istället för att splittra. Det gör att vi kan skapa förutsättningar för att vara en stark röst för våra medlemsgrupper och göra en reell skillnad på arbetsplatserna, säger hon.

Klara Frohm tror att den största utmaningen läraryrket står inför är arbetsbelastningen och den allt stressigare vardagen.

– Att vilja bli lärare är en sak, men att också få förutsättningar att kunna vara lärare och orka fortsätta som lärare, det är något vi måste kämpa för, avslutar hon.

Läs mer på kongresswebben