Klämdagar - vad gäller för mig som är lärare?

Vissa arbetsgivare väljer att lägga ut arbetsdag på klämdagar och andra väljer att ge ledigt. Vad som gäller för dig ska du ha fått reda på ett år i förväg.

Klämdagar, enskilda vardagar mellan helgdagar, väcker frågor hos lärare. Vad avgör om jag ska arbeta? Räknas tiden annorlunda? Får jag extra betalt? Vi svarar på några av dessa.

Lärares reglerade arbetstid bestäms i avtalen till ett antal timmar per år eller ett genomsnittligt antal timmar per vecka och är normalt utlagd måndag till fredag.

För semesteranställda är grunden att alla vardagar är arbetsdagar utom vid semester och tjänstledighet.

För ferieanställda läggs ett visst antal arbetsdagar (normalt 194) ut under året i samband med elevernas läsår.

Arbete en klämdag är alltså normalt och ska förstås rymmas inom arbetstiden.

Lokalt finns ofta överenskommelser eller arbetsgivarbeslut på att vissa klämdagar är arbetsfria.

Beslut om vilka dagar som är arbetsdagar ska vara känt i god tid. Prata med din arbetsgivare om du vill veta vad som gäller.

Ska du ha OB-ersättning?

Du som arbetar en klämdag kan ha rätt till OB-ersättning. Sådan finns inte i alla kollektivavtal så det är bra om du läser vad som gäller för dig. Hitta information om ditt avtal.

Du kan alltid kontakta ditt ombud eller din avdelning om du har frågor eller tycker det är krångligt att läsa avtalstexter. De vet vad som gäller för just dig.

Kommentarer:

Anonym

Varför inte skriva direkt vad som gäller den här jul- och nyårshelgen? Det finns också semesteranställda som jobbar klämdagar och som inför eller efter helgdagar är berättigade till OB. Är man som jag fackligt förtroendevald känner man till mer, men att hänvisa till avtalen när en medlem går för att kolla tycker jag är svagt. Jag vet av erfarenhet att många inte känner till detta, och ska man då börja leta i avtalstexter så struntar man i det. Skriv direkt vad som gäller!

• Skapad 2014-12-16 09:01