Klämdagar - vad gäller för mig som är lärare?

Vissa arbetsgivare väljer att lägga ut arbetsdag på klämdagar och andra väljer att ge ledigt. Vad som gäller för dig ska du ha fått reda på ett år i förväg.

Klämdagar och enskilda vardagar mellan helgdagar väcker frågor hos lärare. Vad avgör om jag ska arbeta? Räknas tiden annorlunda? Får jag extra betalt?

Lärares reglerade arbetstid bestäms i avtalen till ett antal timmar per år eller ett genomsnittligt antal timmar per vecka och är normalt utlagd måndag till fredag.

För semesteranställda är grunden att alla vardagar är arbetsdagar utom vid semester och tjänstledighet.

För ferieanställda läggs ett visst antal arbetsdagar (normalt 194) ut under året i samband med elevernas läsår.

Arbete en klämdag är alltså normalt och ska förstås rymmas inom arbetstiden. Lokalt finns ofta överenskommelser eller arbetsgivarbeslut på att vissa klämdagar är arbetsfria. Beslut om vilka dagar som är arbetsdagar ska vara känt i god tid. Prata med din arbetsgivare om du vill veta vad som gäller.

Ska du ha OB-ersättning?

Du som arbetar en klämdag kan ha rätt till OB-ersättning. Sådan finns inte i alla kollektivavtal så det är bra om du läser vad som gäller för dig. Hitta information om ditt avtal.

Du kan alltid kontakta Lärarförbundet Kontakt, ditt ombud eller din avdelning om du har frågor eller tycker det är krångligt att läsa avtalstexter. De vet vad som gäller för just dig.

Kommentarer:

Anonym

Som semesteranställd får du OB om klämdagen föregås och efterföljs av en söndag. Alltså fredagen efter Kristi Himmelfärdsdag är en vanlig arbetsdag, så också den 7 juni. (i år) OB kan bli aktuellt en måndag om 6 juni är en tisdag, samt 30 april om 1:a maj är en tisdag.

• Skapad 2019-05-27 13:39
Anonym

F d facklig förtroendeman. men den här sidan är svår att hitta information på. T ex KLÄMDAGAR och vilka OB-TILLÄGG som kan gälla. Kan man få svar om 7 juni?

• Skapad 2019-04-24 13:19
Robban
Robban Nilsson
Svar till Anonym

Hej
Almanackan varierar från år till år och villkoren mellan olika avtalsområden och arbetsgivare. Därför behöver du läsa i det avtal som gäller dig och ha koll på vad din arbetsgivare har beslutat kring årets klämdagar. Eftersom det inte alltid är helt enkelt hänvisar vi därför till Lärarförbundet Kontakt som finns för att prata med dig om vad som gäller just dig.

• Skapad 2019-04-24 13:33
Anonym

Varför inte skriva direkt vad som gäller den här jul- och nyårshelgen? Det finns också semesteranställda som jobbar klämdagar och som inför eller efter helgdagar är berättigade till OB. Är man som jag fackligt förtroendevald känner man till mer, men att hänvisa till avtalen när en medlem går för att kolla tycker jag är svagt. Jag vet av erfarenhet att många inte känner till detta, och ska man då börja leta i avtalstexter så struntar man i det. Skriv direkt vad som gäller!

• Skapad 2014-12-16 09:01