Kallt i lokalerna?

​Hur låg temperatur får det egentligen vara innan stängning kan ske av förskolan eller skolan? Svaret är att det inte finns någon tydlig gräns för hur kallt det får vara i en lokal, utan det beror bland annat på arbetsuppgifternas art.

Vid mer fysiskt arbete, kan lägre temperaturer vara ok, än om man har ett stillasittande arbete. För de lärarkategorier som Lärarförbundets medlemmar arbetar inom, ligger arbetsuppgifterna närmare så kallat stillasittande arbete och då ska inte temperaturen understiga 18 grader alltför lång tid.

Upplever ni att det är för kallt, ska ni kontakta skyddsombudet, som kan lägga skriftligt krav till arbetsgivaren om att åtgärder ska vidtas snarast. Sker inga åtgärder inom rimlig tid, kan stängning av lokalen komma i fråga och arbetsuppgifterna flyttas till annan lokal. Det är till exempel inte rimligt att barn/elever och personal ska behöva frysa eller ha på sig ytterkläder inomhus.

Om inte arbetsgivaren vidtar åtgärder i rimlig tid kan en anmälan till Arbetsmiljöverket ske. Vad som är ”rimlig tid”, beror på arbetsmiljöproblemets art och hur hälsofarlig situationen är. Vidare är råden att skyddsombudet tar kontakt med huvudskyddsombud vid Lärarförbundets lokal-eller riksavdelning om hur man ska gå vidare.

Lärarförbundet uppmanar även skyddsombud att resonera med Arbetsmiljöverket. Ring också gärna till Lärarförbundet Kontakt för mer råd och bedömning om ifall eventuellt fler åtgärder behöver vidtas. Om det blir aktuellt att stänga skolan, kopplar Lärarförbundet Kontakt in arbetsmiljöexperter och ombudsmän från aktuellt regionkontor för stöd i processen.

Du når Lärarförbundet Kontakt på 0770-33 03 03.