Lärarförbundet Kontakt håller extraöppet för att kunna svara på frågor om skolavtal18 - fredag kl.8-20, lördag kl. 10-14 →

"Jag brinner för att påverka beslutsfattare i rätt riktning för lärare"

Elisabet Mossberg är ny utredare på Lärarförbundet med koll på vilka frågor som är högaktuella för förskolan.

Hej Elisabet Mossberg, ny utredare på Lärarförbundet. Vad är de stora frågorna just nu för förskolelärare?

- Självklart medlingsläget i avtalsförhandlingarna mellan Lärarnas Samverkansråd - där Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund ingår - liksom Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och arbetsgivarförbundet Pacta. Vi hoppas medlingen får oss ur stiltjeläget och att vi snart får till ett nytt kollektivavtal som förbättrar lärarnas arbetssituation, även förskollärarnas.

- #pressatläge och förskoleupproret är också ett hett ämne. Det är dedikerade förskollärare bakom denna digitala rörelse som vill förbättra arbetssituationen för alla i förskolan. 26 maj håller #pressatläge en manifestation över hela landet där vi också kommer delta med talare. Rörelsen engagerar och sätter fingret på många av de frågor vi också arbetar för – bättre arbetsmiljö, mindre barngrupper och attraktivare lön. Vi deltar för att sprida våra perspektiv och vad vi gör.

- Även revideringen av läroplanen angår våra medlemmar i förskolan. Skolverket håller ytterligare på att förtydliga förskollärarnas uppdrag och ansvar i arbetslaget. Skolverket tydliggör också vad undervisning i förskolan innebär, ett begrepp som både omfattar lärande och omsorg i en helhet, och vars utveckling förskollärarna leder och har ansvar för. Jag tror det är jätteviktigt med en tydlig förskollärarroll, för att kompetensen ska tas tillvara och yrket ska bli attraktivare. Förskollärare har ju ett oerhört viktigt ansvar, att förbereda våra barn inför skolstart.

- Dessutom firar förskolan 100 år i år. Den 2 april 1918 startade två systrar – Ellen och Maria Moberg Svenska Fröbelförbundet tillsammans med bland andra Anna Warburg. Föreningen lade grunden till vår förskoleverksamhet och lanserade även en tidskrift. Detta firar vi hela året, men jag tycker verkligen att det visar vilken stolt tradition förskollärare har och vilken kraft. Denna lärarkategori har hela tiden stridit för sin roll och påverkat politiker. Det har inte varit politiska initiativ som tickat ned utan tvärtom gräsrötterna har drivit utvecklingen.

Varför tycker du det är viktigt att jobba på Lärarförbundet som utredare?

- Jag brinner för att påverka beslutsfattare i rätt riktning för lärare. Det är så roligt och det är ju en del av mitt uppdrag. Jag gjorde det som förtroendevald och kan fortsätta göra det här, även om jag nu som tjänsteman snarare ska verkställa det som beslutas.

Kommentarer:

Anonym

Ursäkta jag vill bara bli varse det heter väl förskollärare?! och inte förskolelärare???

• Skapad 2018-06-04 07:27
Rigmor
Rigmor Engerstam
Svar till Anonym