Driftinformation: Just nu är det driftstörningar på lararforbundet.se

Inspirationskväll med Pia Sundhage: ​Att leda med glädje!

Pia Sundhage anser att lärare tillhör våra viktigaste ledare. Lärarförbundets medlemmar blev inspirerade i föreläsningen "Att leda med glädje – vi kan göra varandra bra!"

Hur skapar vi laganda? Hur skapar vi en god, tillåtande stämning? Hur använder vi feedback för att på bästa sätt leda med glädje? Tränaren och före detta fotbollspelaren Pia Sundhage delade med sig av sin stora erfarenhet av ledarskap och gruppdynamik.

“Ledarskap för mig är person, situation, relation. Genom att förstå, acceptera och respektera min roll – både på och utanför plan – så kan vi tillsammans skapa den laganda som krävs för att göra mål.  Och när vi gör mål så firar vi tillsammans. Delad glädje är dubbel glädje!

I allt ledarskap behöver du ha  tålamod. Det krävs uthållighet, det krävs att våga när andra inte gör det, att ha modet att göra annorlunda.”

Pia Sundhage föreläste för Lärarförbundets medlemmar i november 2018. Sedan 2019 befinner hon sig tillsvidare i Brasilien så det är inte aktuellt med någon ny föreläsning.

Om Pia Sundhage

Pia var under många år en framgångsrik fotbollsspelare. Idag är hon en framgångsrik tränare som har lett sina lag till både OS-guld och OS-silver. Hon har även skrivit ledarskapsboken Spela på bästa fot – att leda med glädje.

Lärarförbundet bjuder in dig som medlem till en kväll med guldkant med kända föreläsare. Föreläsningen ger inspiration och energi både i din yrkesprofession i vardagen. Samtidigt får du möjlighet att lära känna Lärarförbundet på din ort.

Kommentarer:

Maria
Maria Karlander

Kan man fortfarande anlita henne?

• Skapad 2020-03-02 10:48
Maria

Om Maria Karlander

Jag heter Maria!
Bor i Lerum, men arbetar i Partille kommun. Jag har arbetat som förskollärare sedan 1996. Nu arbetar jag 40% i en förskolegrupp på Jonsereds förskola med barn mellan 3-6 år (där jag också är lokalt skyddsombud) och 60% som förtroendevald i Partilles lokalavdelning. Mina fackliga uppdrag i avdelningen är, förutom att vara ledamot i styrelsen, huvudskyddsombud med ansvar för förskolan och att arbeta som studieorganisatör. Jag ansvarar även tillsammans med en facklig kollega för vår grundläggande ombudsutbildning för nya ombud i kommunen, där jag också agerar kursledare. Jag är även internationellt ansvarig på avdelningen.
Jag sitter som representant för förbundet i bla utbildningsförvaltningens utskott för förskolefrågor på central nivå, som representant för Lärarförbundet i GR i dialog med Branschråd förskola, LSG på lokal nivå samt en del partgemensamma arbetsgrupper på central nivå.

Jag upplever mitt kombinerade uppdrag som förskollärare och facklig förtroendevald som roligt, utvecklande och intressant, men samtidigt utmanande... Gillar att få vara med att påverka! Gillar att driva frågor för våra medlemmar och är väldigt målmedveten att få igenom de frågor vi driver, även om det ibland kräver långa processer och mycket tålamod då det gäller att hålla i och hålla ut... Men tillsammans är vi starka!

Katarina Frisk
Svar till Maria Karlander

Hej Maria!
Man kan alltid kontakta henne och fråga. Vi har inte haft kontakt sedan hon fick uppdraget som förbundskapten i Brasilien.

• Skapad 2020-03-02 17:05

Om Katarina Frisk

Anställd på Lärarförbundets Utbildningsenhet

Eva Christina
Eva Christina Grönvall

Låter väldigt spännande. När kommer hon till Göteborg?

• Skapad 2018-09-11 09:41
Eva Christina

Om Eva Christina Grönvall

Jag är numera långledig senior. Har tidigare arbetat som lärare med inriktning fritidshem och har också haft ett fackligt uppdrag inom Lärarförbundet/Göteborg. Jag gillar att lära och utvecklas tillsammans med andra människor.

Katarina Frisk
Svar till Eva Christina Grönvall

Hej Eva-Stina!
Jag hoppas vi kan anlita henne vid fler tillfällen framöver. Men var det blir då går inte att svara på i dagsläget. Pia kunde enbart ett tillfälle i höst och hade ingen möjlighet att resa.

• Skapad 2018-09-11 11:26

Om Katarina Frisk