Inkomstförsäkring

​Lärarförbundets inkomstförsäkring ingår i din medlemsavgift när du är yrkesaktiv och ger dig trygghet oavsett vad som händer på arbetsmarknaden. För att ta del av inkomstförsäkringen måste du vara medlem i både a-kassan och Lärarförbundet.

Gå med idag – 3 månader gratis!

Inkomstförsäkring
Du som är yrkesaktiv medlem, och medlem i a-kassan, har genom Inkomstförsäkring trygghet oavsett vad som sker på arbetsmarknaden.

Vad gäller för att få ersättning från Lärarförbundets inkomstförsäkring?

• Försäkringen täcker skillnaden mellan a-kassans tak och din verkliga lön. Blir du arbetslös får du upp till 80 % ersättning, upp till en inkomst 60 000 kr i månaden.
  • Du måste ha varit medlem i Lärarförbundet och i a-kassa 12 månader i sträck utan att under den tiden ha varit arbetslös.
  • Du får ersättning vid ofrivillig arbetslöshet, gäller även om du själv säger upp dig. Vid båda dessa tillfällen gäller inkomstförsäkringen bara under förutsättning att man blir beviljad ersättning från a-kassan.
  • Du får ersättning i max 200 dagar. För att få ytterligare ersättning måste du ha uppfyllt ett nytt arbetsvillkor om minst 12 månader.

Läs mer och ansök om ersättning via Lärarförsäkringars webbplats.

Bli medlem i Lärarnas a-kassa
Genom ett medlemskap i en a-kassa är du trygg ekonomiskt. Det är också en förutsättning att vara med i en a-kassa för att du ska kunna få ut pengar från Inkomstförsäkringen. Bli medlem i Lärarnas a-kassa som är a-kassan för lärare.

Undantag
Notera att du inte omfattas av inkomstförsäkringen om du är dubbelansluten och inte har Lärarförbundet som primärt förbund, och betalar medlemsavgift till annat förbund.

Kommentarer:

Fredrik
Fredrik Sörbacken

Läs mer om inkomstförsäkringen på Lärarförsäkringars webbplats,
https://www.lararforsakringar.se/forsakringar/inkomstforsakring/ .
På denna länk kan du även ansöka om utbetalning.

Med vänlig hälsning,
Fredrik Sörbacken

• Skapad 2019-08-23 11:05
Anonym

HUR ansöker man om utbetalning från inkomstförsäkringen? Hittar inte info!

• Skapad 2019-08-22 20:40
Anonym

Citat ”Du måste ha varit medlem i Lärarförbundet och i a-kassa 12 månader i sträck utan att under den tiden ha varit arbetslös”.

Detta förefaller vara mycket generöst, för så som regeln är skriven här är du berättigad a-kassa såvida man varit medlem i 12 månader i sträck under valfri period. Andra förbund har en tydlig tilläggsregel att man inte får gå ur förbundet under tiden. Det är säkert många som är tacksamma för denna formulering och man får hoppas att formuleringen på er hemsida är avsiktlig och genomtänkt.

• Skapad 2019-07-19 12:05