Information för dig som är anställd hos huvudman inom IDEA Friskoleavtalet

17 huvudmän som är anslutna till IDEA kommer inte längre att omfattas av Almega Tjänsteföretagen. Lärarnas Samverkansråd kommer förhandla ett avtal med IDEA.

Observera att huvudmän som är anslutna till IDEA inte längre kommer att omfattas av Friskoleavtalet (Almega Tjänsteföretagen motpart), exempelvis Kulturama, Tillskärarakademin, Påhlmans, Medborgarskolan, Fryshuset, Järvaskolan, m.m (totalt 17 huvudmän som är anslutna till IDEA). Dessa omfattades alltså tidigare av avtalet med Almega Tjänsteföretagen där även IDEA var part. Det innebär följaktligen att Lärarförbundet tillsammans med Lärarnas Riksförbund (Lärarnas Samverkansråd) ska förhandla ett kollektivavtal med IDEA. Jens Ranta är avtalsansvarig ombudsman.

Kollektivavtalet med Almega slöts för en kort tid sedan och gäller från den 1/9 2017 till den 31/8 2020. Nu när det avtalet är slutet är ambitionen naturligtvis att kollektivavtal ska slutas så snart som möjligt. Information om detta har tidigare gått ut här lararforbundet.se.

Anställningsvillkoren i det föregående avtalet med Almega Tjänsteföretagen och IDEA fortsätter att gälla tills ett nytt avtal är tecknat. Det som påverkas är lönerevisionen i avvaktan på att ett kollektivavtal är träffat. Lärarnas Samverkansråd gör naturligtvis allt för att bidra till att ett kollektivavtal träffas mellan parterna så snart som möjligt.

Har du frågor, kontakta avtalsansvarig ombudsman: Jens Ranta, jens.ranta@lararforbundet.se, 087376675.