Höj lönen när du börjar nytt jobb

Se till att vara väl förberedd inför det första lönesamtalet.

Ska du börja på ditt första jobb som lärare, förskollärare eller fritidspedagog? Eller ska du byta arbete? Då är det utmärkta tillfällen att höja din lön.

Den lön du får vid anställningen är mycket viktig eftersom din fortsatta löneutveckling baseras på den!

Viktigt med avtal

Börja aldrig en anställning utan att du har gjort upp om lönen med arbetsgivaren. Vänta med att begära lön tills arbetsgivaren har bestämt sig för att det är dig den vill anställa, då har du bäst chanser till en bra lön.

Förbered dig!

Vad kan du begära? Hur motiverar du det? Se till att vara väl förberedd inför löneförhandlingen.

Individuell lön

Lärare har individuell lön. Det betyder att ditt ansvar och din arbetsinsats ska påverka din lön. Det betyder också att det inte finns någon "rätt" lön. Men lönen får inte sättas godtyckligt. Det regleras bland annat i avtal och i diskrimineringslagen.

Ingångslön

Du som ska börja första lärarjobbet har säkert hört talas om "ingångslöner", men det finns ingen fastställd ingångslön i de centrala kollektivavtalen för lärare. Därför är det extra viktigt för dig att genom Lärarförbundet få koll på statistik och marknadsläge.

Kolla statistiken

Här på webbplatsen kan du kolla lönestatistiken för lärare i olika kategorier och hos olika arbetsgivare. Kolla också upp det aktuella marknadsläget i regionen där du söker arbete genom att kontakta Lärarförbundets avdelning. Du kan alltid höra av dig till Lärarförbundets medlemsservice.

Lägg dig högt i ditt anspråk

Kom ihåg att statistiken beskriver ett läge där andra yrken (ofta med fler män) i den privata sektorn med motsvarande utbildningskrav och ansvar ligger mer än 10 000 kr högre. När du bestämmer dig för vilken lön du är beredd att acceptera, väg in detta och sträva efter att hamna betydligt högre än det statistiken antyder!

Kontakta alltid avdelningen!

Avdelningen på den ort där du söker jobb kan ge dig massor av bra information om arbetsgivaren och det aktuella löneläget. Du kan också få tips inför intervjun och löneförhandlingen. Ta alltid kontakt med dem för att få bäst underlag.

Skulle du inte få tag på din lokalavdelning så kan du alltid kontakta Lärarförbundets medlemsservice på 0770-33 03 03 eller kontakt@lararforbundet.se

För information, information om aktuellt löneläge och tips inför löneförhandlingen, ta kontakt med Lärarförbundets avdelning i den kommun där du söker jobb.

Ange löneanspråk

När du väl anger ditt löneanspråk är det viktigt att du har tänkt igenom vad du tycker är en rimlig lön utifrån löneläget på orten och dina kvalifikationer. Vad är din egen nedre acceptabla gräns? Se till att du har en prutmån i diskussionen.

Förbered dig genom att gå igenom dina argument. Fundera också över hur angelägen arbetsgivaren är att anställa just dig. Har du erbjudande om fler jobb är det förstås en fördel. Våga ha "is i magen" – ha inte för bråttom att acceptera arbetsgivarens lönebud.

Tips inför lönesamtalet

• Var inte för blygsam, hög lön för nyanställda gynnar på sikt redan anställda.
  • Se till att du har prutmån, bestäm dig för vad som är din lägsta godtagbara lön.
  • Motivera ditt löneanspråk för dig själv.
  • Fundera över övriga villkor av betydelse till exempel utvecklingsmöjligheter, arbetstider, semester, pensionsförmåner.
  • Kontakta alltid Lärarförbundets avdelning i kommunen. De har koll på den senaste statistiken och läget i just den kommunen.