Här är de nominerade till förbundsråd och avtalsdelegation för SKL

​Förbundsrådet och avtalsdelegationen för SKL är två viktiga organ i Lärarförbundets organisation. Nu står det klart vilka som blivit nominerade till uppdragen i de nationella organen.

Här ser du vilka som är nominerade

Förbundsrådet är förbundsstyrelsens rådgivande organ i frågor av större principiell betydelse. Avtalsdelegationen för SKL-området har till uppgift att lyfta och bereda frågor som är aktuella för avtalsförhandlingar på det kommunala avtalet. De 101 delegaterna avgör sedan om ett nytt avtal ska antas eller förkastas.

Vad händer nu?

Nu kommer valberedningen i kretsen göra ett förslag till vilka de vill se som valda. Förslaget presenteras 15 december på lararforbundet.se.
Medlemmarna röstar på årsmötet fram vilka representanter de vill ha. Årsmötena ska genomföras senast 15 mars. Beroende på hur stor avdelningen är så viktas rösterna så att alla har lika stor möjlighet att få sina beslut igenom. Det slutgiltiga beslutet presenteras på lararforbundet.se den 15 april.

Frågor?

Kontakta Annica Woll: annica.woll@lararforbundet.se

Vill du veta mer om processen? Läs mer