Hallå där! Vad gör Lärarförbundet på Pride egentligen?

Robert Fahlgren

Hallå där! Robert Fahlgren 2:e vice förbundsordförande i Lärarförbundet som besöker Pridefestivalen i Stockholm 1-3 augusti.

Lärarförbundet är med på Pride. Varför?

- Lärarförbundets medverkan på Pride är självklar. Våra medlemmar ska kunna vara sig själva på sina arbetsplatser och slippa bli ifrågasatta eller särbehandlade på grund av sin sexuella läggning eller könsidentitet. Det viktigt för Lärarförbundet att vara en aktiv röst under Pridefiranden och regnbågsfestivaler i Sverige. Vi står upp för allas lika värde!

Vad gör Lärarförbundet för HBTQ-personer?

- Lärarförbundet kämpar för att alla homosexuella, bisexuella, transpersoner eller personer med queera uttryck och identiteter ska kunna vara öppna på sina arbetsplatser. Vi menar att det inte är acceptabelt att HBTQ-personers hälsa är sämre än andras. Därför arbetar vi mot diskriminering på arbetsplatserna. Lärarförbundet deltar också i det internationella arbetet för HBTQ-rättigheter, bl.a. inom ramen för Education International. Det är en kamp där vi delar erfarenheter och kunskaper med andra lärarförbund i världen och stöttar varandra i kampen.

Vad ser du mest fram emot under Pride?

- Jag ser fram emot att känna samhörigheten, kampviljan och den stora glädjen i att vi är många som tillsammans står upp för kampen för allas lika värde. Fest i kombination med med kamp!