Hallå där... Eva Carlsson, vice ordförande Lärarförbundet Uddevalla!

Eva Carlsson är vice ordförande för Lärarförbundet i Uddevalla och var med att arrangera frukostmötet, som ägde rum i mitten av april.

När Lärarförbundet i Uddevalla bjöd in lokalpolitiker till ett frukosmötet blev resultatet blev att alla politiker gjorde lokala utfästelser om skolan. -Tanken är att vi följer upp dem genom att diskutera i detalj hur förslaget skulle kunna genomföras, säger Eva Carlsson, vice ordförande.

Ni har arrangerat ett frukostmöte med politikerna i Uddevalla, berätta!

- Vi bjöd in politikerna i barn- och utbildningsnämnden till ett frukostmöte. Under mötet gjorde politikerna flera lokala utfästelser om skolan, "får vi fortsatt förtroende efter valet vill vi göra detta...".

- Vi har sammanställt alla utfästelser och publicerat dem på vår webbplats. Nämndens ordförande skrev själv på sin facebooksida efter mötet att han hade fått många bra idéer med sig till de stundande budgetdiskussionerna. En annan politiker utbrast under mötet att "när jag lyssnar på vad som sägs här så kan jag konstatera att vi ju är överens om det mesta. Hur svårt ska det vara om vi bestämde oss att tillsammans genomföra det här?!"

Kommer ni att följa upp frukostmötet på något sätt?

- Ja, vårt lokala opinionsarbete kommer att bygga vidare på de lokala utfästelserna från mötet. Tanken är att vi följer upp dem genom att diskutera i detalj hur förslaget skulle kunna genomföras, och följa checklistan som Lärarförbundet tagit fram för att granska skolpolitiska förslag - om och hur förslaget bidrar till att höja lärarnas löner, minska administrationen/arbetsbelastningen och garantera att alla elever som behöver stöd får det.

- Vi har redan fått en förfrågan från Moderaterna och Socialdemokraterna som vill ha ytterligare varsitt möte med oss för att borra mer i frågorna.

Vad har ni fått för genomslag efter mötet?

- Vi bloggar hela tiden om det vi gör, skriver regelbundet insändare och båda våra lokaltidningar, Bohuslänningen och 7Dagar, som var inbjudna till mötet gjorde ganska stora reportage.

• Skapad 2014-04-28
Frågor & Svar