Det är många som ringer till oss just nu och väntetiden kan ibland vara lång. Har du frågor om din faktura kan du läsa mer här. →

Grundskolläraren Maria Viman vann Trevor Dolans stipendium 2017

Maria Viman tilldelades stipendiet på SETT-dagarna i Kista den 3 maj.

För sin orubbliga tro på elevernas förmåga att själva kunna och vilja lära och delta i samhällets utveckling går årets Trevor Dolan-stipendium till Maria Viman, lärare i svenska och samhällsorientering i årskurs 7. Stipendiet delades ut på SETT-dagarna i Kista.

Årets vinnare av Trevor Dolans stipendium är Maria Viman, lärare i svenska och samhällsorientering i årskurs 7 på Östra grundskolan i Huddinge

- Maria låter eleverna ta plats, utvecklas och blomstra. Hon finns bredvid, bakom och stöttar om det behövs, men tar aldrig över elevernas egen drivkraft. Hon har en stark tro på eleverna och det ger dem vingar- det är punk i skolvärlden, säger Lisa Heino, ordförande i The Trevor Dolan Foundation.

Om stipendiet

Att vara punk i skolvärlden är ett av flera kriterier för att få Trevor Dolan-stipendiet. Det instiftades 2014 för att hylla skolforskaren Trevor Dolans minne. Han var en stark röst i utbildningsvärlden, fram tills han avled 2013.

För att hans röst inte ska tystna delas stipendiet på 10 000 kronor ut varje år till en lärare, förskollärare, fritidspedagog eller skolledare (rektor eller förskolechef) som bland annat har modet att ta ställning för varje elev eller barn och som har en orubbad övertygelse om varje elevs förmåga att lära sig.