Grattis alla fantastiska lärare!

En glittrande gala för att hylla några av landets mest begåvade lärare. Igår kväll, den 12 november, gick Lärargalan 2018 av stapeln.

Lärargalan hålls årligen varje höst och vill uppmärksamma alla fantastiska lärare i Sverige. Under galakvällen delades en rad priser ut till lärare som betytt mycket. Vi vill sprida framgångsrecept inom läraryrket genom att hylla olika lärarförebilder runt om i landet.

Under varje vår får landets gymnasie-, högstadie- och mellanstadieelever nominera en lärare som gjort en stor skillnad för en. I år har över 25 000 elever har nominerat sina favoritlärare till Lärargalan 2018.

En av de som vann pris under måndagskvällen var en av Lärarförbundets medlemmar: svenskläraren Henrik Böckin från Kattegattgymnasiet i Halmstad. Han vann pris som årets språkutvecklare och det var en glad Henrik som tog emot pris.

- Det är fantastiskt måste jag säga. Jag som svensklärare som jobbat med detta i nästan 30 år får pris och dessutom blir nominerad av de här fantastiska eleverna. Jag är ganska så mållös, säger han.

Henrik Böckin blev nominerad med motiveringen :

"Henrik är den helt klart bästa och mest engagerade lärare jag någonsin haft nöjet att bli undervisad av. Med en energi och entusiasm som får den mest inbitna pessimist att se världen från den ljusa sidan sprider han glädje hos alla sina elever. Det finns ingen som inte tycker om honom, det är helt omöjligt när han lägger hela sin själ i arbetet."

Det råder alltså ingen tvekan om att Henrik spelar en viktig roll i sina elevers liv. Men vad tycker Henrik är viktigast med läraryrket?

- Det är att få elever att tro på sig själva och tro på den egna förmågan. Men också, vilket jag brukar säga ofta till mina elever, att våga misslyckas. För det är genom att misslyckas som vi lyckas. Genom att ta risker som vi går framåt och utvecklas, säger han.

Svenskläraren Henrik Böckin intervjuas på Lärargalan 2018 av Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.