Gratis att vara medlem i Lärarförbundet som lärarstudent

Det finns många fördelar att gå med i Lärarförbundet redan när du börjar läsa vid lärarutbildningen.

Som student kan du gå med i Lärarförbundet direkt när du börjar din lärarutbildning. Det är gratis och du får ta del av hela Lärarförbundet, till exempel rabatter, inspiration, möjlighet att påverka lärarutbildningen och yrket. Dessutom finns pengar att hämta i form av stipendier.

Som student och medlem i Lärarförbundet är du lika fullvärdig medlem som alla andra. Dessutom är du en del av Lärarförbundet student, studenternas forum för diskussion och påverkan av lärarutbildningen och yrket. Medlemskompassen visar vilka delar du ingår i när du är studentmedlem hos Lärarförbundet.

Medlemskpmapssen

När terminerna drar igång varje höst och vår är vi ute och träffar lärarstudenter och berättar varför man som student ska vara med i facket. Bli medlem direkt där, eller gå med här på webbplatsen. Det är gratis för hela studietiden och det här är lite av det som ingår:

• Alla de senaste nyheterna och diskussionerna kring läraryrket och lärarutbildningen via nyhetsbrev, Lärarförbundet students Twitter och Facebook.
  • Välkomstpaket som innehåller bland annat boken Lärarnas handbok, en bok du kommer använda i din utbildning. Men även bland annat kalender, block och penna.
  • Nyhetstidningen Lärarnas tidning och Pedagogiska magasinet gratis direkt i brevlådan, samt en valfri ämnestidning som du själv väljer på Min sida.
  • Rabatt på flera saker som semesterboende och bolån.
  • Gå på Lärarförbundets kurser, till exempel Ny lärare, Lärarförbundet/global eller Sommarkursen för lärarstudenter.
  • Söka vårt stipendium för lärarstudenter - det delas ut varje termin.
  • En egen representant, din studerandeinformatör, som du träffar på ditt universitet eller högskola. Passa på att fråga och allt du undrar över!
  • Möjlighet att engagera dig för lärarutbildningen och ditt framtida yrke – i Lärarförbundet student nationellt och lokalt.
  • Tillgång till lönestatistik för alla lärarkategorier och från alla arbetsgivare över hela Sverige.
  • Lärarkanalen.se - lärarnas egen kanal där du kan se nyheter och föreläsningar direkt via webben. Men även ladda upp egna filmer om skolan och skolpolitik.
  • Min kollega - yrkesaktiva lärare som kan hjälpa dig med yrkesfrågor, allt från bedömning till digitalisering i skolan.
  • Möjlighet att vara med på alla aktiviteter som din lokalavdelning har. Alla studenter är fullvärdiga medlemmar och får vara med på samma villkor som alla andra. Runt om i landet ordnas bland annat after work, utbildningar, föreläsningar, filmvisning, nätverk med andra aktiva lärare och mycket mer.
  • Erbjudande att under första året som yrkesverksam lärare bara betala 100 kronor i fackavgift.

Så vad väntar du på? Bli medlem du också!