Global Action Week 2016: Utbildning - ett mål för hållbar utveckling

Utbildning är en mänsklig rättighet och en grundförutsättning för ett hållbart samhälle.

Under Global Action Week i år uppmärksammar vi det fjärde av FN:s 17 mål. Utbildning är en mänsklig rättighet, både hemma i Sverige och utanför vårt lands gränser. Var med och sprid detta vidare!

Efter år av förhandlingar har nu FN:s 193 medlemsländer enats om 17 globala utvecklingsmål. Det fjärde målet handlar om rätten till utbildning och syftar till att säkerställa en inkluderande och jämlik utbildning av god kvalitet samt främja möjligheter till ett livslångt lärande för alla. - Något som även Sverige ska leva upp till.

Det är lärarna som är nyckelpersoner för kvalitet i utbildningen. Utbildade lärare, med rätt resurser och en värdig lön ger ökad kvalitet och ökad status för läraryrket.

Utbildning en mänsklig rättighet

Visste du att 59 miljoner barn i världen berövas sin rättighet att gå i skolan och inte får lära sig läsa och skriva? Forskning visar att inkluderande utbildning av god kvalitet för alla är en av de viktigaste grunderna för välstånd, hälsa och jämställdhet i varje samhälle. Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet!

Lärarförbundet har, tillsammans med våra samarbetspartners har länge drivit frågan att rätten till utbildning ska vara ett globalt mål. Nu har vi lyckats och ska uppmärksamma och sprida kunskap om det till alla.

Delta i Global Action Week

Du kan också hjälpa till att att sprida budskapet med vår flyer eller affisch, använda vår power-point för presentationer. Du kan också beställa knappar med "Allt börjar med en bra lärare" på arabiska och hindi! Materialet finns att beställa hem från materialkatalogen.

Följ oss i sociala medier på på Facebook och Twitter för senaste nytt om Global Action Week.

Läs mer på EI:s webbplats

Läs mer om Global Action Week

Läs mer om de globala utvecklingsmålen

Beställ flyers, affischer och knappar från materialkatalogen

Vad är Global Action Week?

Global Action Week är en global kampanj där vi i år uppmärksammar FN:s fjärde globala mål om god utbildning för alla. I år genomförs kampanjen 25 april-1 maj. Läs mer på lararforbundet.se

Vi har engagerat oss i Global Action Week i flera år, där vi har jobbat hårt för att se till att rätten till utbildning blir ett eget mål. Se Johanna Jaara Åstrand, ordförande i Lärarförbundet, som redan förra året berättade om detta: