Fritidshemmens dag

Fritidshemmen gör elevens dag komplett, och vi vill uppmärksamma den viktiga verksamheten. Därför firar vi den andra tisdagen i maj varje år Fritidshemmens dag – var med du också!

Den 14 maj 2019 firar vi fritidshemmens dag!

Det är viktigt att elever får rätt förutsättningar från början. Vägen till en bättre skola, med allt från fritidshem till grundskola och förskoleklass, kräver att vi satsar nu. Fritidshemmen berikar grundskolans verksamhet och är viktig för elevers utveckling.

I fritidshemmen får elever möjlighet att utveckla breda kompetenser såsom samarbetsförmåga och problemlösning. Fritidspedagogiken fokuserar på elevernas sociala, emotionella och praktiska utveckling, och undervisningen berikar förskoleklassen och grundskolan genom att i högre grad vara situationsstyrd, upplevelsebaserad och grupporienterad. Fritidspedagogiken är en framtidspedagogik, och den är ovärderlig!

Fritidshemmens dag firas på fritidshem över hela Sverige. Det brukar bli många olika aktiviteter för elever, lärare och föräldrar. På många platser brukar det vara öppet hus med fika, grillning eller glass. Sedan år 2014 har vi ett stående tema "Lära, leva, utvecklas".

I år har vi extra mycket att fira. Från och med den 1 juli 2019 blir det behörighetskrav för att få ansvara för undervisning i fritidshemmet. Det här är något som Lärarförbundet har kämpat för länge och en stor seger för både lärare och elever. Läraryrket är och ska vara ett legitimationsyrke där legitimationen är en kvalitetssäkring och ett bevis på särskild kompetens. Det är viktigt att du ansöker om din legitimation innan den 1 juli. Det gör du hos Skolverket.

Material du kan använda

Till Fritidshemmens dag kan du även ta del av affischer, flyers och delningsbilder för Facebook och Instagram. Årets upplagor kommer inom kort finnas som nedladdningsbara bilagor i högerspalten här på sidan.

Rätt förutsättningar för lärare i fritidshem

I filmen nedan berättar Enzo, som är lärare i fritidshem, hur han har gått tillväga för att själv se till att han har rätt förutsättningar för att vara lärare i fritidshem.

I högerspalten på den här sidan kan du även ta del av stödmaterial för lärare i fritidshem. Materialet är särskilt utformat för dig som har ansvar för undervisning i både fritidshem och grundskola/förskola och vill få rätt förutsättningar för hela uppdraget.

I högerspalten på den här sidan kan du ta del av stödmaterial för lärare i fritidshem. Det här stödmaterialet är särskilt utformat för dig som ansvarar för undervisning i både fritidshem och grundskola/förskola och som vill ha rätt förutsättningar för hela uppdraget.

Kommentarer:

Annmarie
Annmarie Jonasson

Hejsan
Finns det någon affisch att ladda ner till fritidshemmensdag?

• Skapad 2019-04-30 12:32
Anette
Anette Pamenter

Kommentaren har tagits bort...

• Skapad 2018-04-05 13:14
Anette

Om Anette Pamenter

Jag sitter i styrelsen i Karlstad sedan 7 år och arbetat fackligt i 25 år.
Jag arbetar på min övriga tid som fritidspedagog så av naturliga skäl driver jag gärna frågor som handlar om fritidshemsfrågor. Arbetsmiljöfrågor anser jag vara det viktigaste vi i Lärarförbundet har att ta tag i nu tillsammans med lönefrågan för alla lärare.