Lärarförbundet Kontakt håller extraöppet för att kunna svara på frågor om skolavtal18 - fredag kl.8-20, lördag kl. 10-14 →

Fritidshemmens dag

Fritidshemmen gör elevens dag komplett, och vi vill uppmärksamma den viktiga verksamheten. Därför firar vi den andra tisdagen i maj varje år Fritidshemmens dag – var med du också!

Det är viktigt att elever får rätt förutsättningar från början. Vägen till en bättre skola, med allt från fritidshem till grundskola och förskoleklass, kräver att vi satsar nu. Fritidshemmen berikar grundskolans verksamhet och är viktig för elevers utveckling.

I fritidshemmen får elever möjlighet att utveckla breda kompetenser såsom samarbetsförmåga och problemlösning. Fritidspedagogiken fokuserar på elevernas sociala, emotionella och praktiska utveckling, och undervisningen berikar förskoleklassen och grundskolan genom att i högre grad vara situationsstyrd, upplevelsebaserad och grupporienterad. Fritidspedagogiken är en framtidspedagogik, och den är ovärderlig!

Fritidshemmens dag firas på fritidshem över hela Sverige. Det brukar bli många olika aktiviteter för elever, lärare och föräldrar. På många platser brukar det vara öppet hus med fika, grillning eller glass. Sedan år 2014 har vi ett stående tema "Lära, leva, utvecklas".

Material du kan använda

Till Fritidshemmens dag kan du även ta del av affischer, flyers och delningsbilder för Facebook och Instagram. Du hittar dem som nedladdningsbara bilagor i högerspalten här på sidan. Delningsbilderna består av fem serier, där varje serie blir ett eget bildspel.

Kommentarer:

Anette
Anette Pamenter

Kommentaren har tagits bort...

• Skapad 2018-04-05 13:14