Frågor och svar om Sveriges bästa musik- och kulturskolekommun

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna Lärarförbundets årliga utmärkelse Bästa musik- och kulturskola.

Varför väljer Lärarförbundet att lyfta fram kommunernas satsningar på musik- och kulturskolan?

Vi vill sätta ljuset på musik- och kulturskolan – på hur viktig den är och att förutsättningarna i många fall måste bli bättre. Att jämföra kommuner med fakta och statistik om hur det ser ut idag är vår metod för att få kommunpolitikerna att få upp ögonen för musik- och kulturskolan och hur den prioriteras i kommunen.

Vilka är samhällsvinsterna av att satsa på musik- och kulturskoleverksamhet?

Bevisen är många för att kultur och kreativitet bidrar till ett lands tillväxt. Drygt 146 000 personer var anställda inom de kulturella och kreativa näringarna i Sverige 2012, jämfört med 120 000 i fordonsindustrin. (Volante 2012). Ämnen som bild, musik, dans och drama kan, förutom att vara viktiga i sig, också vara vägen till kunskap i andra ämnen. När dagens och framtidens arbetstagare beskrivs är kommunikativa färdigheter och kreativa kompetenser starkt efterfrågade (Bamford 2006).

Hur många kommuner har en musik- och kulturskola?

Nästan alla kommuner har en musik- och kulturskola, I dagsläget är det sju kommuner som helt saknar verksamhet. De är Arjeplog, Laxå, Sorsele, Storfors, Surahammar, Torsås och Överkalix.

Hur ser terminsavgifterna ut i kommunerna till musik- och kulturskolan?

Terminsavgiften varierar från 0 kr till 1710 kr/termin. Kommuner med 0 kr i avgift är, Boden, Degerfors, Hudiksvall, Härjedalen, Luleå, Ragunda, Skinnskatteberg, Strömsund, Svenljunga, Åre, Älvkarleby, Örnsköldsvik.

Kommuner med höga avgifter är Vaxholm (1650 kr), Täby (1700 kr) och Danderyd (1710 kr).

Vad är det vanligaste ämne som eleverna väljer?

Musik är det största ämnet och därefter kommer dans och drama/teater.

Varför har Lärarförbundet valt kriterierna resurser, avgifter och andel elever för utmärkelsen Bästa musik- och kulturskolekommun?

Skälet till att vi valt kriterierna resurser till musik- och kulturskolan, medelavgiften till musik- och kulturskolan och andelen elever i musik- och kulturskolan är att för dessa kriterier finns befintlig statistik som vi kunnat hämta från Sveriges kommuner och landsting och från Kulturskolerådet.

Är data ni tagit fram verkligen jämförbara?

Det här är den bästa statistik- och faktainsamling som finns om musik- och kulturskolan. Utmärkelsen bygger på uppgifter som kommunerna själva uppgett – till SKL och till Kulturskolerådet. Det är bara bra om vår insamling leder till att kommunerna ser över sin statistik och uppföljning och ger jämförbara data. Det har vi sett ske i Bästa skolkommun.

Vad består priset av?

Vinnande kommun får en utbildning i Lärarfortbildnings regi. Kommunen får välja en angelägen skolutvecklingsfråga för musik- och kulturskolan. Utifrån den skräddarsyr Lärarfortbildning AB en halv utbildningsdag för 20-200 personer, beroende på vilket upplägg kommunen väljer.