Frågor och svar om Friskoleavtalet

Vilka omfattas av nya Friskoleavtalet?

Samtliga anställda i de till Almega Tjänsteföretagen anslutna fritidsverksamhet, förskolor, skolor och uppdragsutbildningsföretag som enligt s.k. inkopplingsförfarande har blivit bundna av detta avtal.

Vad innebär inkopplingsförfarande?

Det innebär att part skriftligen begär att avtalet ska gälla och från fackligt håll förutsätter det att vi har medlemmar på företaget.

Varför drog det ut på tiden?

Det beror på flera saker, där den främsta anledningen är kopplad till att vi inte kom i mål med frågan om villkor i samband med skolresor. Vi har även kämpat hårt med frågor som har med arbetsbelastning att göra, samt att få till ett löneavtal som bättre fångar upp faktiska svårigheter ute i verksamheterna.

Kollektivavtal handlar om att parterna faktiskt kommer överens. Då får det hellre ta lite längre tid och att vi kan stå upp för det tecknade avtalet än att vi forcerar fram något som leder till allvarliga försämringar.

Mellan vilka datum gäller avtalet?

Avtalet gäller från 2017-09-01—2020-08-31 och ska sägas upp 3 månader före det löper ut.

Vad är viktigast i avtalet?

De största förändringarna är att ett statistikavtal ska vara på plats senast 2019-06-01, samt klara processförbättringar vad gäller löneavtalet när det handlar om lönesamtalets innehåll där dialog om reviderad lön betonas, lönestrukturen vid företaget, lokal och central utvärdering av löneprocess och utfall samt att parterna kan begära central konsultation om löneprocessen krånglar. Löneavtalet innehåller inget centralt angivet utrymme.

Dessutom förtydliganden beträffande tidsbegränsade anställningar, både konvertering till tillsvidareanställning och vad som gäller vid förtida avbrytande av tidsbegränsade anställningar vid stapling av dem. Dessutom räknas samtliga krontalsersättningar i avtalet upp med 4,4 % 2017, 2 % 2018 och 2,3 % 2019, den 1 september varje år. Krontalsersättningarna är inte kopplade till löneavtalet, utan till ersättningar som anges i kronor och ören vid förskjuten arbetstid, tjänstgöring på OB-tid och vid eventuell beredskapstjänstgöring.

Viktigast av allt är att avtalet efterlevs. Läs igenom och ha koll tillsammans, diskutera med kollegorna och chefen. Se till att det finns ombud och tveka aldrig att ta kontakt med avdelningen och Lärarförbundet Kontakt på 0770 – 33 03 03.

Hur mycket lönehöjning ger avtalet? Vad kan jag kräva?

Avtalet innehåller ingen individgaranti och inget centralt angivet utrymme heller på kollektiv nivå. Det förekommer att lokala överenskommelser ingås om kollektiv lönenivå och efter att lönesamtalen har hållits kan förhandling begäras. Det är viktigt att du förbereder dig inför lönesamtalet, ta reda på om det finns aktuell statistik, läs igenom löneavtalet, ta kontakt med ombud/avdelning/Lärarförbundet Kontakt. Var konkret och kom med förslag på ny lön under samtalet. Lista noga dina ansvarsområden och hur du har bidragit till att uppfylla verksamhetens mål, vilket kan handla lika väl om undervisning såväl som i rollen som studie- och yrkesvägledare, som förskollärare, i rollen som fritidspedagog, o.s.v. Det s.k. ”märket” ska inte utgöra något tak, allra minst på individuell nivå. Avtalet ska i sin helhet inte ge sämre löneutveckling än på arbetsmarknaden i övrigt.

När får jag min nya lön?

Så fort löneprocessen vid företaget är klar så utbetalas den nya lönen i samband med ordinarie lönetillfälle. Prata med förtroendevalda från riksavdelningen (inom Academedia), ombudet, eller avdelningen. Lönen gäller retroaktivt från den 1 september om inte annat överenskoms lokalt.

Varför saknar avtalet en centralt fastställd löneökning?

Vi vet att en siffra skulle kunna hämma löneutvecklingen. Det råder lärarbrist och då vill vi inte ha ett tak för löneutrymmet. Det har visat sig fungera bra i andra avtal och nu kommer än fler verktyg att finnas på plats för att utvärdera och följa upp det här!

Vad händer nu?

Nu kommer löneprocesserna att inledas lokalt för att lönerna ska revideras. Ta kontakt med ombud/avdelning/riksavdelning (Academedia)/Lärarförbundet Kontakt. Prata med din närmaste chef.

Omfattas jag av lönerevisionen, jag blev anställd den 1/5 i år?

Ja, om du inte uttryckligen har kommit överens med arbetsgivaren att din lön ska gälla oberoende av nästkommande lönerevision. Observera att det lokalt kan kommas överens om ett annat datum och ett annat revisionsdatum.

Skiljer sig avtalet åt mellan medlemmar i Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund?

Nej, det är samma avtal. Glöm inte att du som enskild anställd/blivande anställd många gånger kan komma överens om bättre villkor än vad som anges i kollektivavtalet.

Är det ferietjänst eller semestertjänst som gäller?

Semestertjänst är huvudspåret, men det beror på vad man hade när man gick in i Friskoleavtalet. Det har under avtalsperioden 2013-2017 dessutom blivit vanligare att man byter till ferietjänst.

Kan arbetsgivaren avbryta en tidsbegränsad anställning i förtid?

Ja, men det ska ske under de första 6 månaderna av anställningen och du och arbetsgivaren har kommit överens om att den kan avslutas på detta sätt.

Är jag som lärare med ferietjänst ledig med vanlig lön under jullovet?

Nej, under julen utbetalas ferielön, vilket skiljer sig från det kommunala avtalet, exempelvis.

Om jag säger upp mig under föräldraledighet, har jag rätt till föräldraledighetstillägget då?

Om du uppfyller kvalifikationsreglerna i övrigt utbetalas första halvan av tillägget vid ledighetens början och andra halvan när tjänstledigheten avslutats och anställningen fortsatt i 3 månader. Upphör din anställning tidigare har du inte rätt till den andra halvan av tillägget.

Har jag rätt till någon garanterad löneökning när det gäller lönerevisionen?

Nej, det finns ingen individgaranti. Det är mycket viktigt att lönen revideras i enlighet med de kriterier som finns och att det finns en tydlig koppling till det målsamtal som ska ha hållits och som lönesamtalet ska återkoppla till.

Vad är s.k. central konsultation?

Om löneprocessen går trögt kan part ta kontakt med central part (Jens Ranta på Lärarförbundet) för att central konsultation kan hållas. Det innebär att centrala parter träffar lokal aparter och berättar om avtalets intentioner i syfte att den lokala löneprocessen ska kunna återupptas och att överenskommelse om nya löner kan träffas.

Jag har ferietjänst, vad är det för arbetstidsmått som gäller?

Arbetstiden är 1807 timmar per år. 1360 timmar av dessa förläggs till 194 arbetsdagar (reglerad arbetstid). Vid förläggningen av de 1360 timmarna får arbetstiden inte överstiga 35 timmar i genomsnitt per vecka med en beräkningsperiod om 6 månader. Förtroendearbetstiden, den återstående, kan fördelas under hela året. Det är mycket viktigt att känna till att det lokalt kan överenskommas om kortare beräkningsperioder, vilket brukar göra det lättare att ta höjd för arbetstoppar under året.

Har jag rätt till ett arbetstidsschema?

Ja, det ska upprättas i samråd mellan arbetsgivare och anställd med angivande av arbetstidens början och slut samt rasters förläggning.

Har jag tjänstepension?

Ja, i de allra flesta fall. I många fall anges det i anställningsavtalet, men samtliga arbetsgivare som omfattas av kollektivavtalet ska teckna tjänstepension enligt ITP, avtal om tjänstegruppliv, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och omställningsavtalet (för den som blir uppsagd p.g.a. arbetsbrist). Det förekommer att arbetsgivare utger lönespecifikation där det även framgår pensionspremier. Är du osäker på vilken tjänstepension som gäller för dig, logga in på Collectums hemsida. I övrigt, ring till Lärarförbundet Kontakt.

Utgör lärarlönelyftet och/eller tillägg för karriärtjänst grund för pensionspremier?

Ja. Om arbetsgivaren hävdar annat är det fel. Kontakta omgående avdelningen eller Lärarförbundet Kontakt.

Omfattas jag som rektor av kollektivavtalet?

Ja, det är endast personer i företagsledande, eller motsvarande ställning, som är undantagna. Regeln vilar mot den praxis som finns vad gäller att vara undantagen från Lagen om anställningsskydd. Det är en mycket snäv krets som avses.

Om jag blir provanställd den 7 januari, får jag och arbetsgivaren komma överens om att min provanställning förlängs med motsvarande ferieperioden om jag är sjuk en vecka i mars?

Nej, ferieperioden kan endast räknas in som giltig frånvaro att räkna bort från de maximalt 6 månadernas provanställning om du inte har varit närvarande i minst 5 månader före ferien/semestern.