Frågor och svar om avgiften till Lärarförbundet/Lärarnas A-kassa

Från och med början på nästa år kommer din a-kasseavgift inte längre att ingå i din medlemsavgift, utan du kommer att behöva betala den direkt till Lärarnas A-kassa. Här får du svar på de vanligaste frågorna.

Du som i dag är eller vill bli medlem i a-kassan – det här gäller för dig efter årsskiftet:

Från och med början av nästa år ska a-kasseavgiften betalas direkt till Lärarnas A-kassa. Du kommer alltså att behöva göra två separata betalningar: en till Lärarförbundet och en till Lärarnas A-kassa.

Du behöver inte ändra någonting när det gäller betalningen av din medlemsavgift till Lärarförbundet – ditt valda betalsätt fortsätter att fungera som vanligt.

Lärarnas A-kassa kommer att skicka ut en avi när det är dags att börja betala direkt till dem. Du kommer alltså att behöva göra två separata betalningar, en till oss var.

Om du i dag betalar din medlemsavgift med löneavdrag:

Medlemsavgiften till Lärarförbundet fortsätter att dras som vanligt. Avgiften till Lärarnas a-kassa betalar du utöver denna, antingen med den avi de skickar till dig, eller genom att registrera ett autogiro till dem. Detta gör du här.

Om du i dag betalar din medlemsavgift med autogiro:

Medlemsavgiften till Lärarförbundet fortsätter att dras som vanligt på det autogiro du har registrerat till oss. Avgiften till Lärarnas a-kassa betalar du utöver denna, antingen med den avi de skickar till dig, eller genom att registrera ett separat autogiro till dem. Detta gör du här. Du ska alltså göra två separata betalningar, en till oss var.

Om du i dag betalar din medlemsavgift med e-faktura:

Din e-faktura från Lärarförbundet ska betalas som vanligt. Du kommer dessutom att få en avi från Lärarnas a-kassa. Du ska alltså göra två separata betalningar, en till oss var.

Om du i dag får en pappersavi med posten:

Din faktura från Lärarförbundet ska betalas som vanligt. Du kommer dessutom att få en avi från Lärarnas a-kassa. Du ska alltså göra två separata betalningar, en till oss var.

Du som inte är medlem i a-kassan fortsätter betala din medlemsavgift till Lärarförbundet precis som vanligt, med det betalsätt du har valt.

Vad ingår i medlemsavgiften?

Medlemsavgiften består av flera olika poster, som förbundsavgift, försäkringar och tidningsavgift – allt detta kommer att ingå även efter årsskiftet.

Exakt vad din avgift går till kan du se om du loggar in på hemsidan och går till "Min sida". Förbundsavgiften är baserad på hur mycket du tjänar.

Varför måste jag betala till er var och en för sig?

För att medlemmarna ska få så riktig och relevant information som möjligt vill Lärarförbundet och Lärarnas A-kassa modernisera och förbättra sina medlemssystem. Dessutom ställer kommande lagstiftning inom dataskydd ökade krav på organisationerna avseende hantering av personuppgifter. Detta innebär att du som medlem nu kommer att behöva betala din avgift direkt till respektive organisation.

Avgiften till Lärarnas A-kassa

Här kan du läsa mer om de olika betalningsalternativ som finns till Lärarnas A-kassa.

Finns det risk att jag betalar dubbelt till a-kassan om jag skaffar autogiro hos dem redan nu?

Nej, autogiromedgivandet till Lärarnas A-kassa kommer att ligga vilande till dess att ändringen träder i kraft, och de drar alltså inga pengar förrän deras medlemsavgift slutar ingå i avgiften du betalar till Lärarförbundet. Däremot slipper du riskera att få ett glapp i ditt medlemsskap om du registrerar autogirot hos dem redan nu, eftersom du själv inte behöver hålla koll på när ändringen träder i kraft.