Frågor och svar om att betala med autogiro

Det enklaste sättet att betala din medlemsavgift är via autogiro. Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Från och med början på nästa år kommer din a-kasseavgift inte längre att ingå i din medlemsavgift, utan du kommer att behöva betala den direkt till Lärarnas A-kassa. Passa på att skaffa autogiro för att betala båda dina avgifter så slipper du oroa dig för att missa någon betalning.

Skaffa autogiro på tre minuter.

Vad är fördelarna med autogiro?

Genom att betala med autogiro slipper du få räkningen på medlemsavgiften som papperavi. Pengarna dras i stället automatiskt från ditt konto, och du slipper hålla reda på när avgiften ska betalas.

Lärarförbundets bankgiro är ett annat när jag ansöker om autogiro hos internetbanken än det jag har fått på mina fakturor. Vilket är rätt?

Det stämmer att det är två olika bangiro-nummer, men det är helt rätt. När du registrerar autogiro kommer rätt nummer, 571-3730, upp.

Jag har redan autogiro hos Lärarförbundet. Måste jag skaffa autogiro till Lärarnas A-kassa också?

Du som är medlem i Lärarförbundet kommer att betala din avgift direkt till Lärarnas A-kassa från och med årsskiftet 2017/2018. Fram till dess betalas din avgift genom förbundet. Om du registrerat autogiro kommer avgiften att ändras automatiskt när det är dags – och också börja dras från Lärarnas A-kassa separat – och du är fortsatt trygg med ditt medlemskap utan att behöva oroa dig.

Varför måste jag betala till er var och en för sig?

För att medlemmarna ska få så riktig och relevant information som möjligt vill Lärarförbundet och Lärarnas A-kassa modernisera och förbättra sina medlemssystem. Dessutom ställer kommande lagstiftning inom dataskydd ökade krav på organisationerna avseende hantering av personuppgifter. Detta innebär att du som medlem nu kommer att behöva betala din avgift direkt till respektive organisation. Enklast gör du detta genom autogiro till Lärarförbundet och Lärarnas A-kassa.

Finns det risk att jag betalar dubbelt till a-kassan om jag skaffar autogiro hos dem redan nu?

Nej, autogiromedgivandet till Lärarnas A-kassa kommer att ligga vilande till dess att ändringen träder i kraft, och de drar alltså inga pengar förrän deras medlemsavgift slutar ingå i avgiften du betalar till Lärarförbundet. Däremot slipper du riskera att få ett glapp i ditt medlemsskap om du registrerar autogirot hos dem redan nu, eftersom du själv inte behöver hålla koll på när ändringen träder i kraft.

Vad är det jag betalar för i min medlemsavgift?

Medlemsavgiften består av flera olika poster, som förbundsavgift, försäkringar och tidningsavgift.

Exakt vad din avgift går till kan du se om du loggar in på hemsidan och går till "Min sida". Förbundsavgiften är baserad på hur mycket du tjänar.

Exempel:

Medlemsavgift: 275,00 kr
Tidningar: 22,00 kr
Försäkringar: 31,00 kr
Totalt att betala: 328,00 kr

A-kassaavgift : (betalas till Lärarnas A-kassa) 110 kr

Om jag inte vill betala med autogiro då?

Här kan du läsa mer om de olika betalningsmöjligheter du som medlem har.

Om du inte hittar svar på din fråga är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig så fort vi kan.