Driftinformation: Just nu är det driftstörningar på lararforbundet.se

Frågor och svar om Arbetstidskollen

Vad är Arbetstidskollen och varför ska jag använda den? Här hittar du svar på vanliga frågor om verktyget.

Vad kan jag få för hjälp av Arbetstidskollen?

Arbetstidskollen hjälper dig att få koll på om du jobbar för mycket. Konkret så räknar den ihop hur mycket arbetstid som är utlagd och ger besked om den följer ditt avtal.

Varför ska jag använda Arbetstidskollen?

Du ska inte jobba för mycket. Om du inte redan har koll på att din arbetstid följer ditt avtal, är det dags att du får det. Verktyget underlättar arbetet.

Är det svårt?

Det hoppas vi att du inte kommer att tycka. Till verktyget följer en guide som hjälper dig genom stegen. Skulle du ändå behöva hjälp kan du fråga ditt ombud, din avdelning eller Lärarförbundet Kontakt.

Tar det lång tid?

Det varierar förstås, men nej. En första återkoppling kan du få inom fem minuter. Med vana eller handledning bör alla stegen kunna hinnas med på en halvtimme. Känns det mycket, kan du vara en av de många lärare som verkligen behöver göra Arbetstidskollen och få en bättre arbetssituation.

Jag behöver ju hjälp, inte fler saker att göra. Varför fixar inte Lärarförbundet det här åt mig/oss?

Varje lärares planering är unik. Det är bara du som vet hur just dina förutsättningar ser ut. Dessutom är ombud och förtroendevalda i avdelningen också lärare som har mycket att göra. Lärarförbundet ger dig verktyg för att få koll, du själv kollar planeringen och sen hjälps vi åt att tillsammans rätta till de fel som vi upptäcker!

Vad behöver jag för att kunna göra Arbetstidskollen?

Du behöver veta när din arbetsdag börjar och slutar både normala veckor och veckor då arbetstiderna avviker från det normala, när du har rast, vilket kollektivavtal och helst vilka beräkningsperioder som gäller. Du behöver vara medlem i Lärarförbundet och ha tillgång till en dator, surfplatta eller smartphone för att hantera verktyget. För att logga in behöver du ett BankID.

Hur kan jag få hjälp om nåt krånglar?

I verktyget finns det tips och förklaringar. De hittar du genom att hålla koll efter en grå rund symbol med ett "i". Det finns också stöd och en manual för hur du kommer igång här på webben. Om du stöter på problem kan du fråga ditt ombud eller vända dig till Lärarförbundet Kontakt.

Vad gör jag med resultatet?

Du kan ta upp fel i planeringen direkt med din chef. Här finns tips på argument och hur du kan förbereda dig inför ett sånt möte. Det är också bra att tillsammans med kollegor analysera hur planering och schemaläggning fungerar på arbetsplatsen. Kanske finns fel i planeringens förutsättningar som behöver rättas till. Kanske berörs fler av de justeringar som behöver göras. Kanske känns det bättre att ta diskussionen tillsammans eller genom ombudet. Eller alltihop på en gång.

Hur hjälper den här informationen? Jag får ju inte mindre att göra för det!

Om ni har ett bra samtal på arbetsplatsen om planering och arbetsmiljö är det lättare att hamna rätt i planeringen om man har koll på den tid som är tillgänglig, hur många arbetstimmar som faktiskt finns att budgetera med.

Om det goda samtalet än så länge saknas, om ni har bekymmer med belastningen och inte får det stöd med förutsättningar och prioriteringar ni behöver, kan ett första steg i processen vara att vara tydlig med arbetstidens gränser. Gör ett så gott arbete som möjligt, sluta arbeta när arbetstiden är slut och var tydlig med vad ni, i brist på stöd, prioriterar bort.

Jag har tidigare använt Min Arbetstid, ska jag sluta med det nu?

Min Arbetstid har inte uppdaterats inför verksamhetsåret 2018/2019. Använd Arbetstidskollen i stället!