Fortsatt förtroende för Johanna Jaara Åstrand

På kongressens tredje dag valdes en ny förbundsstyrelse för de kommande fyra verksamhetsåren. Ordförande Johanna Jaara Åstrand fick förnyat förtroende och kommer leda styrelsens arbete framåt.

Starka applåder och djupa utandningar hördes i Essingesalen så snart de tre i förbundsstyrelsens presidium stod klart.

- Det här är det finaste förtroende en svensk lärare kan få och jag är otroligt tacksam för det stöd och kraft kongressen gett mig. Lärarförbundet står inför stora förändringar och med det stora förtroende kongressen har visat mig och presidiet kan vi tillsammans med våra medlemmar möta läraryrkets utmaningar, inte minst den stora lärarbristen, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

Vid valet av ledamöter fanns 20 namnförslag till 14 platser. Vilka som valdes stod klart efter votering. Nedan följer Lärarförbundets förbundsstyrelse för 2018-2022.

Presidium

Johanna Jaara Åstrand ordförande