Det är många som ringer till oss just nu och väntetiden kan ibland vara lång. Har du frågor om din faktura kan du läsa mer här. →

Förskollärare flyr yrket när lärarbristen ökar

I Dagens Nyheters senaste granskning visar det sig att 70 procent av kommunerna har eller kommer att få förskollärarbrist. Bristen på förskollärare ökar arbetsbelastning, stress och administrationen så mycket att många förskollärare byter yrkesbana.

Dagens Nyheters senaste granskning visar att 70 procent av kommunerna har brist, eller kommande brist på förskollärare. Bland de kommuner som svarat att det inte råder någon brist kommenterar flera att kommande års pensionsavgångar kan bli svåra att hantera.

Dessutom har 53 procent av kommunerna problem med vakanser eller tvingas anställa outbildad personal för att fylla upp platserna. Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand bekräftar bilden med rapporter om att föräldrar uppmanas att hålla barnen hemma.

– Det är jätteallvarligt. Skolverkets senaste prognos visar att det redan 2019 kommer behöva rekryteras 20 000 förskollärare. Allra värst ser det ut i storstäderna. Men redan i dag märks bristen. Vi får rapporter om huvudmän som uppmanar föräldrar att hålla barnen hemma, säger hon till DN.

Bristen på förskollärare ökar arbetsbelastning, stress och administrationen så mycket att många förskollärare byter yrkesbana. Det visar undersökningen som Lärarnas tidning har gjort. Enligt undersökningen, som grundas på siffror från SCB, hade 13 284 personer som arbetade som förskollärare eller lärare i fritidshem år 2009 bytt jobb fyra år senare.

– Sjukskrivningarna är bland de högsta på arbetsmarknaden och de ökar. Trots att man har sett tendensen i många år har man inte kunnat göra något. För stora barngrupper, för många arbetsuppgifter utanför barnuppdraget och på tok för lite planeringstid. När man inte har förutsättning att göra ett bra jobb så leder det till en enorm press, säger Johanna Jaara Åstrand.

Lärarförbundets lösningar är att höja lönerna och att minska arbetsbelastningen för att ge förskollärarna tid att kunna vara lärare.

Kommentarer:

Ylva
Ylva Lindskog

Jag har skrivit det förr och skriver det igen. Vårt fackförbund måste ta strid för att vi får en del av vår arbetstid utanför barngrupp. Vi kan inte planera utvärdera och följa upp på en liten gemensam planeringstimme då och då.

• Skapad 2015-12-08 23:20
Susanne
Susanne Gibbs

Med rätt förutsättningar dvs relevant planeringstid till uppdraget, så är problemet löst. Hur svårt kan det va......