Förskoleupproret manifesterar över hela landet 26 maj

Den 26 maj arrangerar rörelsen Förskoleupproret - initiativtagare till #pressatläge - manifestationer över hela landet för att uppmärksamma den ohållbara situationen i förskolan. Även Lärarförbundet finns på plats med talare för att bekräfta den ohållbara arbetsmiljön och sprida våra perspektiv.

Lärarförbundet har länge arbetat för en bättre arbetsmiljö för både barn och lärare på förskolan. Målet är mindre barngrupper, ökad lärartäthet, bättre löneutveckling och fokus på förskolelärarens kompetens och färre kringuppgifter. Dessa frågor driver även Förskoleupproret.

Idag är det många förskollärare som lämnar yrket på grund av stress och en ohållbar arbetsmiljö. Det måste förändras och bli mer hållbart för att fler ska vilja fortsätta arbeta som förskollärare. Fler ska lockas tillbaka i yrket, eller unga ska få lust att utbilda sig till förskollärare.

Finns på plats för att sätta tryck

Via kampanjen #pressatläge mottog Lärarförbundet tillsammans med Kommunal, 1500 berättelser om en omöjlig arbetssituation i förskolan.

- De vittnesmål som våra medlemmar har lämnat är ett uttryck för en stor yrkesstolthet och frustration. Förskollärare vet vilka förutsättningar som krävs för att ge varje barn en trygg, lärorik och lustfylld förskola. Vi finns på plats med talare under manifestationen för att gemensamt sätta tryck på vad som krävs för att förbättra situationen på landets förskolor, säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande.

Hon fortsätter:

- Sverige har på många sätt en fantastisk förskola, men den är under stark press. Alldeles för ofta sker personalens hängivna arbete på bekostnad av den egna hälsan. Alltför många har redan tvingats hamna i sjukskrivningar eller med sorg lämnat yrket.

Lyssna på förskollärarna - framtidssäkra Sverige

Johanna betonar också att många är beredda att komma tillbaka om rätt förutsättningar finns på plats.

- Till politiker och huvudmän vill jag därför säga – ni är våra viktigaste förutsättningsgivare, att lyssna på förskollärarna och investera i förskolan är att framtidssäkra Sverige!

Lärarförbundet finns på plats med representanter i:

• Stockholm: Sandra Asp Axelsson från Lärarförbundets förbundsstyrelse
  • Göteborg: Anna-Mia Nilsson från Lärarförbundets förbundsstyrelse
  • Malmö: Nina Adolfsson från Lärarförbundet Malmö och referensorganet Förskola
  • Sundsvall: Nadia Ålander, vice ordförande i Lärarförbundet Sundsvall
  • Umeå: 19/5 Anna Olskog, ordförande Lärarförbundet Umeå
  • Eskilstuna: Cecilia Nörbeck Röör, ordförande Lärarförbundet Eskilstuna
  • Norrköping: Carolina Alderfalk, förskollärare och ombud.
  • Skellefteå: Avdelningen stöttar manifestationen.

Kommentarer:

Caroline
Caroline Alderfalk

Inte för att vara sån, men representanten i Norrköping heter Caroline Alderfalk. Några bokstäver fel och tappade.

• Skapad 2018-05-23 09:14
Caroline

Om Caroline Alderfalk

Arbetar på Vattentornets Förskola, är både arbetsplatsombud och skyddsombud. Sitter även med i Valberedningen.

Anonym
Svar till Caroline Alderfalk

Tack för att du såg, ordnat nu! /MVH, webbred

• Skapad 2018-05-23 16:31
Albert
Albert Johansson

Lärarförbundet Motala's orförande Johanna Ehinger Wren kommer representera på manifestationen på Stortorget i Motala...

• Skapad 2018-05-21 14:16
Albert

Om Albert Johansson

Albert "Abbe" Johansson, jag arbetar som slagverkslärare på kulturskolan i Motala samt som HSO i Motala kommun. Jag tycker om tanken att det är vi, fackförbunden, som utövar tillsyn över de lagar, förordningar och avtal som berör våra medlemmar.

Jag har varit fackligt aktiv till & från i över tio år och tycker det blir både intressantare och roligare ju mer erfarenheten och kunskapen byggs på, ett mycket spännande "serviceyrke"!

Johanna
Johanna Wikström

Lärarförbundet i Västerås anordnar buss för sina medlemmar till manifestationen i Stockholm den 26 maj, du har väl anmält dig? ;)

• Skapad 2018-05-17 14:54
Johanna