Förskolans dag

Varje år firas förskolans dag den tredje torsdagen i maj av barn och vuxna för att synliggöra förskolan och dess verksamhet. Förskolans dag 2015 firas den 21 maj. Din förskola är väl med och firar?

På förskolor runt om i landet firas Förskolans dag i form av roliga upptåg som maskerader, löptävlingar, kalas och fika för både barn och vuxna.

Passa på att uppmärksamma just din förskola den 21 maj 2015!

Förskolans barngrupper kan bli mindre

I samband med Förskolans dag 2014 och under hela valrörelsen samlade Lärarförbundet in 22953 namnunderskrifter för bland annat minskade barngrupper. Skolverket fick i mars 2015 i uppdrag av regeringen att utifrån aktuell forskning ta fram riktlinjer för hur man ska minska barngrupperna i förskolan. Lärarförbundet har arbetat länge för att minska grupperna i förskolan och välkomnar nya riktlinjer.

Bildspel

Så firades förskolans dag tidigare år - se bilder på Flickr