VIKTIG INFORMATION OM FAKTUROR
Månadsfakturor och påminnelser har på grund av tekniska problem inte gått i väg i tid. Vi ber om ursäkt för det som hänt och gör allt vi kan för att rätta till felen.
Du behöver inte höra av dig till oss. Fakturan skickas så snart det är möjligt och förseningen kommer inte påverka ditt medlemskap eller din försäkring. Läs mer →

Föreläsarbanken: Micke Hermansson

Micke Hermansson är mellanstadielärare med 30 år i yrket. Han skapade det framgångsrika projektet ”Grej of the Day” – ett slags mikrolektioner med makroeffekt. Micke Hermansson blev under 2015 utnämnd till Årets lärare 2015.

Han håller utbildningar om det kunskapslyftande, motivationshöjande och prisbelönta projektet ”Grej of the Day”. Projektet fick Lärarförbundets pedagogpris 2011. 2015 blev Micke Hermansson, förutom Årets lärare, även nominerad till Guldäpplet samt vinnare av pedagogpriset som den finska organisationen scool.fi delar ut.

I TEDx Ideas from Europe, en tävling för digitala entreprenörer som jobbar med att lösa viktiga samhällsutmaningar, utsågs Micke Hermansson till vinnare i den svenska deltävlingen på Stora Tillväxtdagen i Stockholm den 8 oktober 2015 och deltog sedan i EU-finalerna i Luxemburg & Haag.

Läs mer om hur du bokar Micke Hermansson

Mickes föreläsningar

21 vägar till kunskapstörst - nå ut - nå alla

Målgrupp: Förskola, Förskoleklass och Grundskola

Grej of the day (GOTD) är en av de senaste årens mest uppskattade undervisningsinnovationer. I denna föreläsning visar Micke Hermansson med en stor portion humor varför de olika elementen i "Grej of the day" är så framgångsrika. Genom att botanisera bland de bästa retorikerna och de mest framgångsrika pedagogerna och forskarna söker han svar på de stora frågorna Hur når man fram till sina åhörare? Hur får man dem att lära och minnas?

Grej och the day - Lust för kunskap

Målgrupp: Förskola, Förskoleklass och Grundskola

Vill du ha intresserade, nyfikna och vetgiriga elever som vill ha mer och ny kunskap varje dag? Här är en konkret och ändå mycket enkel metod, ”Grej of the day”, som lyckas skapa kunskaps-törstande elever.

Genom en speciellt genomtänkt inledning på varje skoldag inspirerar du eleverna att vilja veta mer under hela resten av dagen. Det fantastiska inträffar, eleverna vill ha mer och ny kunskap varje dag.

Du ger dina elever förmånen att varje skoldag få lära sig något nytt om antingen en känd person, en känd plats eller en händelse som satt sitt avtryck i tiden. Fenomenet uppstår att eleverna vill höra och lära sig mer. Upplägget är snudd på lika enkelt som genialt.

Den kan även leda till bonuseffekter i form av elevens vilja att berätta om skoldagen på hemmaplan vilket leder till ett utökat föräldraengagemang.

Presentationslyftet - Så får du elever och andra åhörare att lyssna och vilja veta mer

Målgrupp: Alla pedagoger

Micke Hermansson ger dig konkreta tips på hur du ska få elever och andra åhörare att både förstå vad du menar och vilja veta mer. Rätt presentationsteknik och retoriska färdigheter är vägen framåt.

I föreläsningen får du lära dig mer om övertygande inledningar, storytelling, och effektiv användning av tekniska hjälpmedel. Det kommer att handla om kroppsspråkets betydelse och hur man skapar en ultimat power point-presentation – därtill en förklaring till varför en minutkort filmsnutt kan bli din bästa vän och varför ett TED talk aldrig är längre än 18 min.

Med grund i aktuell forskning och beprövad erfarenhet förklarar Micke Hermansson hur man når ut – som alltid levererar han användbar kunskap med glimten i ögat.