Föreläsarbanken: Mattias Henriksson

Mattias Henriksson är lärare i fritidshem och satte sin första fot i fritidshemsverksamheten för över tio år sedan. Han har skapat projektet Gäster hos verkligheten eller Hillerstorpsprojektet och blev utsedd till Årets lärare i fritidshemmet 2019.

Mattias startade upp projektet "Gäster hos verkligheten" som innebar att verksamheten har träffar med aktörer, föreningar, företag eller privatpersoner. Hans engagemang för barnfrågor, projektet, kollegors välmående och fritidshemsverksamheten gav honom 2019 utmärkelsen Årets lärare i fritidshem.

Han är en initiativtagare som arbetade som samordnare och fritidshemmets representant i Borås mellan 2015-2017 där han deltog på mässor, föreläste och utvecklade verksamheten. Mattias är utbildad processledare och handledare för fritidshemmet och 2017 flyttade han ner till Småland där han hamnade på sin nuvarande skola – Hillerstorpsskolan.

Läs mer om hur du bokar Mattias Henriksson.

Föreläsningar

Gäster hos verkligheten

Målgrupp: Fritidshem, Förskola, Förskoleklass och Grundskola

Önskar du en förändring av undervisningen du bedriver? Eller rentav förändra samhället runt dig där dina dagar känns lite mer upplyftande? Här finns en konkret – men samtidigt abstrakt – metod för att möjliggöra detta. Fritids­hemmet i Hillerstorp gör regelbundna besök hos lokala arbetsplatser och föreningsliv. Projektet har gjort barnen nyfikna på yrkeslivet och sin ort och lärarna en ökad arbetslust.

I detta projekt som även blev en del av vårt kvalitetsarbete blir eleverna, personalen, kollegor utanför din verksamhet och samhället i stort en del av din vardag. Att inspirera eleverna till att "du, framtiden finns precis runt hörnet, ta den". Vi vill alla gå till arbetet med känslan av att det är kul och när du väl fått igång din form av denna idé så kommer du känna att jobbet övergränsar till en hobby.

Kommentarer:

Ann-Christin
Ann-Christin Hedberg

Fritidslärare är inget bra begrepp att använda, finns inte i skattelagstiftningen, förväxlas ofta med fritidsledare, är ett hitte-på-begrepp. Använd lärare fritidshem.

• Skapad 2019-12-22 09:21
Katarina
Katarina Frisk
Svar till Ann-Christin Hedberg

Tack Ann-Christin för din kloka synpunkt. Jag ändrar i texten till det korrekta begreppet. Det är mer i vardagstal som man kan använda "Fritidslärare".

• Skapad 2020-01-07 09:50