Föreläsarbanken: Malin Gutestam

Malin är gymnasieläraren som drev en pilotstudie på temat Unga hjärnor och fick Helgepriset. Malins motto: ”Det gäller att ta ner kunskapen till en rimlig nivå. Det komplexa ska förklaras enkelt. Och med humor.”​

Malin Gutestam är en erfaren utbildare och föreläsare med målet att förklara det komplexa på ett pedagogiskt sätt som är lätt att förstå och ta till sig. Hon använder praktiska övningar och reflektion som blandas med Aha-upplevelser och skratt.

2016 fick gymnasieläraren Malin Gutestam Helgepriset för projektet Unga hjärnor. Ett projekt som hon drivit inom gymnasieskolan. Helgepriset är Sveriges största pedagogiska utvecklingspris och i Malins fall ledde det även till boken Hjärnskap för tonårshjärnan 2017. Malin har en magisterexamen i Neuroscience in Leadership och hon har parallellt med sitt lärarjobb föreläst för tusentals personer inom skola och utbildning, i olika organisationer samt på företag.Är du engagerad under föreläsningen minns du bättre vad du lär dig och får på så sätt förutsättningar för att göra medvetna val i din vardag.

Läs mer om hur du bokar Malin.

Föreläsningar

Hjärnskap för tonårshjärnan

Tonårshjärnan är unik och spännande men var finns manualen?

Välkommen till en föreläsning om varför tonårshjärnan är speciell och vad den behöver i vardagen för lärande och välmående. Det är dags att vi börjar prata om det som främjar tonårshjärnans utveckling. Då kan vi fokusera på det som gör positiv skillnad för ungdomars hjärnhälsa och lärande.

Lärarhjärnan på jobbet

Välkommen till en interaktiv och inspirerande föreläsning om hur du utifrån hjärnforskning skapar förutsättningar för tänkande och lärande. Varför reagerar din hjärna som den gör och vad kan du göra för att behålla ditt fokus samt finna mental återhämtning? Genom att förstå mer om hur din hjärna fungerar och varför du reagerar som du gör i olika situationer kan du göra val där du utnyttjar dina resurser bättre.