Det är många som ringer till oss just nu och väntetiden kan ibland vara lång. Har du frågor om din faktura kan du läsa mer här. →

Föreläsarbanken: Houman Sebghati

Houman Sebghati är musikern och rapparen som skolade om sig till gymnasielärare i historia. Med en creddig och gedigen bakgrund som scenkonstnär, skådespelare, radiopratare och kulturproducent gick han till att skaffa en ny fjäder i hatten: författare.

Tillsammans med föreningslivet, näringslivet, stora konserthus, kommuner, statliga myndigheter och Länsstyrelsen har han skrivit Sveriges första handbok om interkulturella processer i skolan. Målet är att höja blicken och få lärare och skolpersonal insatta hur rasismen fungerar i samhället men framför allt hur den påverkar elever och personal i skolan. Houman är politisk och religiöst obunden. Hans material följer läroplanen.

Du kan höra Houman på Lärarförbundets studentpod om rasism i skolan.

Läs mer hur du bokar Houman Sebghati.

Föreläsningar

Flykten

Riktad till lärare. I denna eftermiddags- eller kvällsföreläsning, ca 3 timmar, berättar Houman om interkulturella processer och hur man kan förbättra sin interkulturella kompetens. Med sig har han sin handbok som är ett samarbete med forskare från Högskolan i Väst, Uppsala Universitet och Örebro Universitet. Handboken har case studies som kan implementeras i undervisningen. Föreläsningen kan följas upp med ett återbesök.

Den halva flykten

Personlig historia. Som ’Den vackra flykten’ men utan musik och drama. Riktad till lärare. I denna föreställning får vi höra hur det är att göra en klassresa som 11-åring och växa upp i ett Stockholm under förändring i slutet av 80-talet.

Den vackra flykten, heldag

Upplev ’Den vackra flykten’ en och halvdag för både unga och vuxna. Med sitt band Dom Fantastiska Få musicerar Houman och ställer djupgående frågor under en 100 minuters lång musik-och teaterföreställning som leder fram till en didaktisk föreläsning endast för vuxna. ’Den vackra flykten’ behandlar frågor som psykisk ohälsa, utanförskap och hur man tar itu med sina känslor som tonåring. Föreläsningen som följer föreställningen är den samma som nummer Flykten ovan.