Det är många som ringer till oss just nu och väntetiden kan ibland vara lång. Har du frågor om din faktura kan du läsa mer här. →

Föreläsarbanken: Anders Thoresson

Anders Thoresson är frilansjournalist, författare och föreläsare. Han leder workshops både i skolor och i näringslivet över hela landet. Anders driver också podden Digitalsamtal.

Men sin långa erfarenhet som teknikreporter på bland annat Ny Teknik har han skrivit om allt från självkörande bilar till hur virtual reality används i tung industri. För Internetstiftelsen har han skrivit flera internetguider.

En av hans hjärtefrågor är att vi alla behöver förstå hur IT och teknik påverkar vårt samhälle. Det är en demokratifråga, menar Anders Thoresson, och ett villkor för att vi ska kunna påverka och diskutera många viktiga framtidsfrågor.

Ett resultat av hans engagemang är boken Skolan i en digital omvärld, som kom ut 2018. Boken ger en bred och lättillgänglig översikt av möjligheter och utmaningar, men förklarar också bakomliggande mekanismer som vi inte alltid ser. Positiva sidor av teknikutvecklingen samsas med råd om hur vi, vuxna såväl som elever, kan skydda oss mot teknikens oönskade effekter och värna vår integritet.

Läs om hur du bokar Anders Thoresson från Lärarfortbildning.

Föreläsning

Digitalisering – förändrar skolan och ställer nya krav

Målgrupp: Grund- och gymnasieskolan

Källkritik, digitala fotspår, kryptering, algoritmer, big data och digitalt självförsvar, det räcker inte längre att bara ha ett "digitalt ytflyt". Vi behöver utmana vår nyfikenhet rejält om vi ska vara rustade att greppa skolans digitala uppdrag. Ska vi kunna möta eleverna där de befinner sig när det gäller digitalisering, behöver vi en fast grund att stå på. Anders Thoressons föreläsning har fokus på skolans uppdrag i ett digitalt samhälle snarare än digitala verktyg i undervisningen. Vi sätter digitaliseringen, hur den kan påverka oss och vice versa, i ett bredare sammanhang.