Föräldraledighet med ferieanställning/ferietjänst

För dig som är ferieanställd och kommunalt anställd är det lite mer att tänka på när du ska planera din föräldraledighet. Till exempel när du vill gå i tjänst över lov eller hur du ska tänka för att få lön på sommaren.

Lärares årsarbetstid är lika stor som för övriga anställda men med hänsyn till verksamheten är arbetstiden komprimerad till färre veckor.

Lönen under sommaren måste precis som semesterlön tjänas in. Det innebär att en lärare som arbetat hela läsåret (och enbart varit frånvarande av orsaker som är semesterlönegrundande) får ferielön under hela sommaren.

Viss del av föräldraledigheten ger dig pengar på semestern

Av föräldraledighetsperioden är de 120 första kalenderdagarna semesterlönegrundande, det vill säga gör att du får ut pengar även när du har ferie.

Om du under läsåret är föräldraledig mer än 120 dagar så påverkas din rätt till ferielön. Är du ensamstående gäller det för de 180 första dagarna.

Om din föräldrapenning tar slut under sommaren och semesterskyddet inte räcker, kommer du inte att få ut någon lön. Därför är det av stor vikt att du planerar ditt uttag av föräldrapenningsdagar.

Viktigt att planera din ledighet

• Du som är kommunalt anställd måste anmäla till arbetsgivaren senast tre månader innan du vill ta ut din föräldraledighet.
  • Du måste också gå i tjänst senast sju kalenderdagar före jul-, sport- och påsklov om du ska ha rätt till lön under lovet. Det här gäller om du har tänkt att fortsätta vara föräldraledig efter lovet. Prata med din rektor om du när behöver gå i tjänst för att få lön under lovet. Arbetsgivare (efter rekommendationer från SKL) tolkar oftast avtalet så att även en mycket liten nedsättning av sysselsättningsgraden efter lovet räknas som fortsatt ledighet. Om du planerar att arbeta full tid efter lovet behöver du inte arbeta sju dagar innan lovet.
  • Om du som kommunalt anställd med ferieanställning har varit föräldraledig ett helt läsår, har du bara tjänat in ferielön för en del av sommaren. Om dina föräldrapenningdagar då tar slut samtidigt som läsåret, så riskerar du att stå utan lön i slutet av sommaren.
  • Går du på föräldraledighet i slutet av ett läsår har du förmodligen redan tjänat ihop till din ferie - du behöver då inte ta föräldraledighet under sommaren.

Hur planerar du?

Prata med din lönehandläggare hos din arbetsgivare för att få reda på hur mycket tid du har arbetat in och hur stor del av sommaren det räcker till.

För dig som är privatanställd

För anställda med Almega-avtal gäller det att gå i tjänst sju kalenderdagar före sport-, påsk- och höstlov. Det här gäller om du har tänkt att fortsätta att vara föräldraledig efter lovet.