För mig som medlem

Som medlem erbjuds du en rad olika kurser, seminarier och utbildningar för lärare, förskollärare, fritidspedagoger, lärarstudenter och skolledare. Kurserna är öppna för alla medlemmar, oavsett du har förtroendeuppdrag eller inte.

Nyhet!

Vär(l)degrunden - En studiecirkel för alla lärare, skolledare och lärarstudenter

En studiecirkel om värdegrundsfrågor med globala perspektiv. Ambitionen är att inspirera och engagera i värdegrundsfrågor på arbetsplatsen, i undervisningen, i avdelningen m.m.

Lärares yrkesetik

Som lärare ställs vi ständigt inför frågor som kräver etiska överväganden. Vår yrkesetik är till stöd när vi ska ta ställning.

Inspirationskvällar

I ett utmanande yrke som lärare kan du behöva påfyllning och inspiration. Därför satsar Lärarförbundet på inspirationskvällar för dig som medlem – Föreläsningar som är meningsfulla i din yrkesprofession men även med teman som kan inspirera i vardagen.

Lärarmötet - En samtalsmetod för reflektion i grupp

På Lärarmötet delar du som lärare erfarenheter och reflekterar tillsammans med kollegor i mindre grupper utifrån en given samtalsmetod. En enkel samtalsmetod där får man prata ordentligt om vardagen för att sedan lägga lika mycket tid för framtid och förändring.

Temabanken för ditt lärande

Vad diskuterar ni på din arbetsplats? Här finns tips och inspirationsfilmer inom olika teman. Du kan använda filmerna för ditt eget lärande eller för att samla en grupp och diskutera det tillsammans. Temabanken är sammankopplad med Lärarmötet och dess samtalsmetod.

Forskarmötet - här möts lärare och forskare

En spännande medlemsaktivitet där du som medlem får både en föreläsning och därefter utbyta erfarenheter med kollegor och forskare. En gratis kompetensutveckling.

Uppdrag lärare

Riktar sig till dig som är ny i jobbet. Första året som nyexaminerad lärare är ofta både roligt och omtumlande. Därför bjuder Lärarförbundet in dig som just startat din lärarbana till kursen "Uppdrag lärare".

Kan vi, vill vi, törs vi?

Heteronormer och öppenhet i vår lärarvardag" en samtalscirkel som vänder sig till medlemmar som identifierar sig som homo-/bisexuell eller transperson. Cirkeln består av tre träffar med olika teman vid varje träff. Samtalscirkeln genomförs i två olika former, dels som en cirkel med fysiska träffar och dels finns den som en webbcirkel där deltagarna träffas i ett studierum och kommunicerar både genom att skriva men även via Skypemöten.

Geneveskolan

På Nordiska folkhögskolan i Genève träffas fackligt aktiva från hela Norden, varje å, för att lära sig mer om hela världens arbetsliv. Kursdeltagarna förbereder sig under fyra dagar i april och deltar sedan under tre veckor på ILO:s konferens i Genève i juni.

Du som söker ska ta egna initiativ till att sprida information om dina erfarenheter efter kursen. Du ska vara införstådd med att du ses som en resursperson också efter avslutad kurs.

Du hittar fler utbildningar och aktiviteter i kalendariet.

Kommentarer:

Ann-Catrin
Ann-Catrin Haak Danielsson

Tack Katarina!

• Skapad 2016-08-31 11:35
Ann-Catrin
Ann-Catrin Haak Danielsson

Vi saknar en tydligare ingång till kalendariet, det blir hopplöst för medlemmarna att hitta och anmäla sig till våra aktiviteter.
Med vänlig hälsning Motala lokalavdelning /Ann-Catrin

• Skapad 2016-08-24 09:00
Katarina
Katarina Frisk
Svar till Ann-Catrin Haak Danielsson

Hej Ann-Catrin, jättebra att du hör av dig ang det. Vi har nu lagt upp länken till kalendariet som ett alternativ under Kurser, "Vårt kurskalendarium". Vi ska se över om vi inte kan underlätta ännu mer men i nuläget kan vi göra denna ändring.

• Skapad 2016-08-26 10:54