För mig som medlem

Som medlem erbjuds du en rad olika kurser, seminarier och utbildningar för lärare, förskollärare, fritidspedagoger, lärarstudenter och skolledare. Kurserna är öppna för alla medlemmar, oavsett du har förtroendeuppdrag eller inte.

Lärares yrkesetik

Som lärare ställs vi ständigt inför frågor som kräver etiska överväganden. Vår yrkesetik är till stöd när vi ska ta ställning.

Inspirationskvällar

I ett utmanande yrke som lärare kan du behöva påfyllning och inspiration. Därför satsar Lärarförbundet på inspirationskvällar för dig som medlem – Föreläsningar som är meningsfulla i din yrkesprofession men även med teman som kan inspirera i vardagen.

Lärarmötet

På Lärarmötet delar du som lärare erfarenheter och reflekterar tillsammans med kollegor i mindre grupper utifrån en given samtalsmetod. I höst genomförs de flesta Lärarmötet på eftermiddagen och är fokuserat till tre timmar, allt för att underlätta att du ska kunna delta.

Lärarmötets temabank

Vad diskuterar ni på din arbetsplats? Här finns tips och inspirationsfilmer inom olika teman. Du kan använda filmerna för ditt eget lärande eller för att samla en grupp och diskutera det tillsammans. Temabanken är sammankopplad med Lärarmötet och dess samtalsmetod.

Uppdrag lärare

Riktar sig till dig som är ny i jobbet. Första året som nyexaminerad lärare är ofta både roligt och omtumlande. Därför bjuder Lärarförbundet in dig som just startat din lärarbana till kursen "Uppdrag lärare".

Kan vi, vill vi, törs vi?

Heteronormer och öppenhet i vår lärarvardag" en samtalscirkel under utveckling som vänder sig medlemmar som identifierar sig som homo/bisexuella eller transperson. Cirkeln bestå av tre träffar med olika teman vid varje träff. Samtalscirklarna prövas under våren i Umeå, Stockholm och Göteborg. Kontaktperson är Maria Karlsson.

Du hittar fler utbildningar och aktiviteter i kalendariet.

Kommentarer:

Ann-Catrin
Ann-Catrin Haak Danielsson

Tack Katarina!

• Skapad 2016-08-31 11:35
Ann-Catrin
Ann-Catrin Haak Danielsson

Vi saknar en tydligare ingång till kalendariet, det blir hopplöst för medlemmarna att hitta och anmäla sig till våra aktiviteter.
Med vänlig hälsning Motala lokalavdelning /Ann-Catrin

• Skapad 2016-08-24 09:00
Katarina
Katarina Frisk
Svar till Ann-Catrin Haak Danielsson

Hej Ann-Catrin, jättebra att du hör av dig ang det. Vi har nu lagt upp länken till kalendariet som ett alternativ under Kurser, "Vårt kurskalendarium". Vi ska se över om vi inte kan underlätta ännu mer men i nuläget kan vi göra denna ändring.

• Skapad 2016-08-26 10:54