Lärarförbundet

”Fler förskollärare borde få ha det som vi!”

"På vår planeringstid hinner vi gå på djupet – analysera, utvärdera och planera", berättar Melinda Schälin, förskollärare i Jönköping.

"På vår planeringstid hinner vi gå på djupet – analysera, utvärdera och planera", berättar Melinda Schälin, förskollärare i Jönköping.

På Västra förskolan i Jönköping jobbar ingen förskollärare ensam i barngrupp och planeringstiden är både gemensam och schemalagd. – ”Vi får ut mer av varje dag”, säger Melinda Schälin, förskollärare.

Västra förskolan i Jönköping firade fem år på Förskolans dag med pompa och ståt. Vi hör med förskolläraren Melinda Schälin om läget i verksamheten.

Hur ser arbetssituationen ut hos dig?

På min arbetsplats har vi ganska hög förskollärartäthet och mindre barngrupper än på många andra håll. Jag är på en småbarnsavdelning med 13 barn och tre förskollärare.

Vi slipper vikariehetsen eftersom det finns en pool med vikarier anställda – så det är samma personer som kommer om någon är borta. Det är bra både för barnen och för oss som lärare!

Vi har gemensam planeringstid för alla förskollärare en eftermiddag i veckan. Inte bara en timme, utan flera timmar.

Vad betyder det för verksamheten?

Förutsättningarna att driva en bra verksamhet är större. Vi har stöd av varandra, finns med barnen på ett helt annat sätt och kan dela i mindre grupper vid behov.

På vår planeringstid hinner vi gå på djupet – analysera, utvärdera och planera. Det handlar inte bara om att få det att rulla utan vi kan utveckla verksamheten och ha ett långsiktigt perspektiv. Vi kommer längre, och får ut mer av varje dag. Fler borde få ha det som vi!

Finns det något du önskar skulle bli bättre?

Vår bestämmanderätt. Vi borde få mer frihet att styra vår verksamhet ur det större perspektivet. Idag kan kommungemensamma projekt ”slängas på” – i stället för att vi får utgå från vad vår barngrupp och vår förskola behöver.

Varför rekommenderar du andra att bli förskollärare?

På hur många andra arbetsplatser möts du varje dag av glada ansikten och tillrop? Du får så mycket uppskattning av både barn, kollegor och föräldrar.

Det är också ett yrke som hela tiden kräver närvaro och engagemang i barnens lärande. Det blir aldrig slentrianmässigt – jag tvingas utmana och utveckla mig hela tiden.

Kommentera artikeln!

Med ett konto på lararforbundet.se kan du kommentera, spara och söka bland mer än 30 000 artikler. För alla lärare är lika viktiga - även de som inte är medlemmar i vårt fackförbund (ännu).

Bli medlem

eller logga in här