Finalisterna Guldäpplet 2018

Tre speciallärare är finalister till lärarpriset Guldäpplet 2018. De har alla vidareutbildat sig till speciallärare och visar i sitt arbete hur skolans digitalisering kan bidra till att ge alla elever, oavsett förutsättningar möjligheter att lyckas.

Drygt hundra engagerade och kompetenta lärare har nominerats till lärarpriset Guldäpplet 2018. Bland dessa har juryn utsett årets finalister, som presenterades i dag på Bokmässan i Göteborg av Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet, Sara Svanlund, vice ordförande Lärarnas Riksförbund och Jenny Edvardsson, lärare Kristianstad, tidigare Guldäpplepristagare och medlem i Guldäpplets jury.

2018 års finalister till lärarpriset Guldäpplet

• Anna Bergström, speciallärare, inriktning språk-, läs-, och skrivutveckling och förstelärare, Lejonströmsskolans grundsärskola i Skellefteå. För att hon med stor förmåga och entusiasm realiserar styrdokumentens centrala innehåll och kunskapskrav med hjälp av IT, i elevgrupper som bjuder på pedagogiska utmaningar när det gäller att ha ett inkluderande förhållningssätt för optimal inlärning. Med hjälp av IT och programmering har Anna, både i svenska och slöjd, omsatt läroplanens intentioner för hur elever med hjälp av programmering utvecklar färdigheter i både problemlösning och kommunikation
  • Daniel Nilsson, speciallärare i matematik och förstelärare, på Stagneliusskolan i Kalmar. För att han på ett exemplariskt sätt tagit användning av den digitala tekniken för att inom matematiken bygga upp plattformar för att kontinuerligt stötta alla elever i deras kunskapsutveckling, oavsett om det är elever som av olika anledningar befinner sig i svårigheter med matematiken, eller elever som befinner sig på en avancerad nivå. På ett nytänkande sätt kombinerar han arbetet i klassrummet med digitala ytor för stöd och undervisning, som till exempel räknestuga på Facebook.
  • Maria Glawe, speciallärare, inriktning språk-, läs-, och skrivutveckling, och förstelärare på Söderslättsgymnasiet i Trelleborg. För att hon tillsammans med sina elever ständigt utvecklar undervisningen och använder digital teknik på ett innovativt sätt för att skapa en engagerande och motiverande undervisning som bidrar till fördjupade kunskaper. Med hjälp av digitaliseringen tar Maria in omvärlden i klassrummet på ett naturligt sätt. Genom olika samarbetsprojekt inom och utanför skolans väggar lär sig eleverna att utforska världen utifrån ett kritiskt förhållningssätt och samarbeta med såväl varandra som med olika aktörer utanför skolan för att skapa verkliga lösningar för hållbar utveckling.

Prisutdelning på Skolforum

Den slutliga vinnaren av Guldäpplet 2018 liksom vinnaren av Guldäpplejuryns Särskilda Pris presenteras måndagen den 29 oktober kl 11.00 på Skolforum, Södra scenen, Stockholmsmässan i Älvsjö.