Förstelärare - motor i skolutvecklingen?

Varje skola har nu en förstelärare och de är en naturlig del av skolutvecklingen. Eller? Kom till Lärarmötet och dela erfarenheter kring ditt uppdrag som förstelärare!

Sedan de första förstelärararna började sina uppdrag 2013 har de bidragit till skolans utveckling och det har gett försteläraren legitimitet. Målet är att förstelärararna leder och gynnar det kollegiala lärandet i praktiken. Många av förstelärarnas kollegor har också upptäckt att de gynnas av förstelärarens uppdrag. Men fortfarande finns det frågor kring uppdraget. Har alla förstelärare ett tydligt uppdrag, tillsvidareförordnande med fasta ramar och finns det samsyn på uppdraget?

Del 1 - Intervjuer med Marina Hägg ledamot i förbundsstyrelsen, Lärarförbundets förhandlingschef Mathias Åström och Patrik Ribe, utredare på Lärarförbundet.

Del 2 - I filmen intervjuas Susanna Sjöstrand, förstelärare på Örtagårdsskolan i Malmö.