Fem skäl till högre lärarlöner

Låga lärarlöner är ett samhällsproblem och en av politikens största utmaningar.

Visst är det konstigt att lärare, förskollärare och fritidspedagoger inte tjänar mer? Låga lärarlöner har blivit ett samhällsproblem och att locka fler till yrket en av politikens största utmaningar. Här är fem skäl till varför lärarlönerna måste höjas.

1. Lärarbristen gör det nödvändigt

SCB spår att mer än 65 000 lärare kommer att saknas redan om tio år. Det är för få unga som vill bli lärare och antalet som examineras – särskilt inom Ma/NO-ämnena räcker inte till. 1 av 4 som läser på högskolan hade kunnat tänka sig att bli lärare med lät bli, oftast på grund av lönen.

2. Det är samhällsekonomiskt smart

Utbildning och kunskap, och därmed lärarna, är grunden för tillväxt och svenska framgångar. Hela Sverige tjänar på att satsa på lärarna. OECD har dessutom räknat ut att om svenska elever hade samma kunskaper som de finländska skulle det ge ett årligt BNP-tillskott på 135 miljarder kronor.

3. För elevernas skull

Visste du att länder med högre lärarlöner också har bättre skolresultat? Om vi vill att eleverna ska ha de bästa lärarna krävs en statushöjning av läraryrket. Där är lönen en väsentlig del för att behålla duktiga lärare och att locka nya.

4. Lång och kvalificerad utbildning

Lärare utbildar sig 3–5 år på universitet och högskola. En investering som aldrig någonsin betalar sig. Valet av en lärarutbildning kan inte få fortsätta att vara synonymt med att göra en dålig lönekarriär.

5. Att göra ett bra jobb ska löna sig

Bra lärare ska ha bra betalt. Idag lönar det sig betydligt bättre att byta arbete än att göra ett bra jobb. Högre lärarlöner är en av de tre frågor vi driver i kampanjen ”Skolan först”. De andra är lägre arbetsbelastning och att ingen elev ska nekas stöd. Var med och sätt skolan först!

Kommentarer:

Miranda
Miranda Chang

Att lönen är låg har jag lärt mig men jag vill ändå jobba med barn. Det är något jag verkligen brinner för. Nu lider jag av depression på grund av oseriösa förskolechefer som använder individuell lönesättning för att enbart belöna sina nära och kära. Om ni verkligen vill behålla era medlemmars förtroende så se till att slopa detta verktyg för orättvis lönesättning.

• Skapad 2014-10-10 15:06
Anonym
Svar till Miranda Chang

Behörighetskrav och nu legitimation för kategorierna lärare. När får vi behörighetskrav och legitimation på chefer inom skola och omsorg?

• Skapad 2015-07-09 15:36