​Fast track: opportunity for newly arrived teachers

The fast track is targeted at those who hold a degree-level qualification from another country.

There is a shortage of teachers and preschool teachers. At the same time, many of the new arrivals in Sweden have a background in teaching.

The idea of the fast track for teachers and preschool teachers is to get new arrivals into schools and preschools as quickly as possible, via work experience and employment.

Targeted for those with degree-level qualification

Studies can begin while still an asylum seeker, making it possible to receive supplementary training in subjects such as Arabic and English. The fast track is targeted at those who hold a degree-level qualification from another country as a teacher or preschool teacher, and can be completed in just one year.

The fast track consists of several different parts. At its core is the supplementary teacher training (kompletterande pedagogisk utbildning – KPU) which prepares the teachers for the Swedish school system. The KPU also includes workplace training.

Provided at six universities

From April 2016 (when the fast track was launched) to April 2018, a total of 1 304 people have participated or participates in the fast track. The fast track training is provided at six universities: University of Gothenburg, Malmö University, Linköping University, Stockholm University, Umeå University and Örebro University. These are the same universities that currently offer the supplementary training for foreign teachers known as ULV (utländska lärares vidareutbildning).

Kommentarer:

Patrik
Patrik Ribe

Hej!

Vad kul att du är intresserad av snabbspåret! Förutsatt att du tillhör den grupp nyanlända som snabbspåret riktar sig till (se nedan), så bör du snarast höra av dig till en handläggare på Arbetsförmedlingen. De hjälper dig med hur du ska gå vidare. Du ska exempelvis skicka ditt examensbevis till Universitets- och högskolerådet (UHR), som gör en bedömning av din examen. För att få mer information kan du även vända dig till något av de lärosäten som erbjuder snabbspårsutbildning för lärare/förskollärare. Använd gärna länkarna nedan.

Lycka till!

Vilka kan delta i snabbspåren?
• Nyanlända som har en etableringsplan eller på väg att upprätta en etableringsplan.
• Nyanlända som de senaste 12 månaderna har avslutat sin etableringsplan.
• Övriga nyanlända som de senaste 3 år har beviljats uppehållstillstånd.
Det är Arbetsförmedlingen som utser de deltagare som är aktuella för snabbspåret för lärare/förskollärare.

• Skapad 2018-01-12 13:47