Faktasida om flerspråkighet som en resurs

En individs alla språk är delar av samma helhet, det finns en gemensam underliggande språkförmåga hos den enskilda individen. Det är åsikten inom den språkforskning som benämns translanguaging.

Lärarmötets utgångspunkt är ett numera väl beforskat område som heter translanguaging. Det innebär att individens alla språk kedjar in i varandra, vilket bör utnyttjas i skolan. Läs mer om translanguaging i följande artiklar.

Litteraturtips

• Språklig mångfald i klassrummet Åsa Wedin är lektor i svenska som andraspråk och professor i pedagogiskt arbete. I den här antologin visar hon tillsammans med fem forskare och praktiker på olika sätt att konkret arbeta med språklig mångfald i klassrummet. Boken vänder sig till lärare i grundskolan och specialskolan och de flesta exemplen är hämtade från årskurs F–6.
  • Klassrumsinteraktion och flerspråkighet – ett kritiskt perspektiv av Åsa Wedin och Jenny Rosén. Klassrumsinteraktion som möjliggör språkutveckling innebär att vi kan höra både elever och lärare prata, diskutera och reflektera. Alla elever kan göra sig hörda, även om de behärskar svenska språket olika väl. Hur åstad­kommer vi det i våra klassrum?
  • Nyanlända och lärande av Nihad Bunar – Är du medlem har du särskilt förmånligt pris. Logga in på lararforbundet.se/materialkatalog och beställ, boken finns på lager hos Lärarförbundet och erbjudandet gäller så länge lagret räcker.
  • Translanguaging av Gudrun Svensson - På ett pedagogiskt och instruktivt vis får du veta hur du kan använda den språkliga mångfalden i ditt klassrum med elever som är kunniga i många olika språk och har erfarenheter som sträcker sig långt bortom klassrummets väggar.
  • Translanguaging av Ofelia Garcia och Li Wei - För dig som vill upptäcka translanguaging, ett nytt förhållningssätt till flerspråkighet och lärande ur både socialt och kognitivt perspektiv, är det här grundboken.