Facklig medlemsavgift blir avdragsgill den 1 juli

Den 1 juli återinförs skattereduktion för fackföreningsavgifter. Det innebär att du som är medlem i ett fackförbund betalar 25 procent lägre medlemsavgift. Besparingen för en medlem i Lärarförbundet kan bli upp till 975 kronor per år.

Det var regeringen som la fram lagförslaget om att Sverige skulle återinföra skattereduktion för fackföreningsavgifter - något som avskaffades år 2007. Men det krävs att medlemsavgiften har varit minst 400 kronor per år.

Eftersom reformen börjar gälla den 1 juli blir det först i nästa deklaration du kan se avdraget och då för halva 2018 års inbetalningar. Enligt förslaget ska du inte själv behöva ansöka om att göra avdraget, ditt fackförbund kommer att skicka kontrolluppgift till Skatteverket inför deklarationen.

Hur stor blir din besparing?

Månadsinkomst Medlemsavgift per månad Medlemsavgift efter 1 juli Du sparar per månad Du sparar per år
Upp till 6000 kr 50 kr 38 kr 13 kr 150 kr
6001 – 6999 kr 85 kr 64 kr 21 kr 255 kr
7000–8999 kr 95 kr 71 kr 24 kr 285 kr
9000–10999 kr 115 kr 86 kr 29 kr 345 kr
11000–12999 kr 135 kr 101 kr 34 kr 405 kr
13000–14999 kr 155 kr 116 kr 39 kr 465 kr
15000–16999 kr 175 kr 131 kr 44 kr 525 kr
17000–19000 kr 195 kr 146 kr 49 kr 585 kr
19001–21000 kr 215 kr 161 kr 54 kr 645 kr
21001–22999 kr 235 kr 176 kr 59 kr 705 kr
23000–24999 kr 255 kr 191 kr 64 kr 765 kr
25000–26999 kr 275 kr 206 kr 69 kr 825 kr
27000–28999 kr 300 kr 225 kr 75 kr 900 kr
29000 kr - 325 kr 244 kr 81 kr 975 kr

Dina aviseringar från Lärarförbundet kommer alltså se likadana ut som tidigare, och du får tillbaka 25 procent av medlemsavgiften som skatteåterbäring året efter.

Inte medlem än?

Förutom att medlemsavgiften blir 25 procent lägre bjuder vi på de tre första månaderna. Välkommen att prova vårt medlemskap! Bli medlem på lararforbundet.se/blimedlem

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation – det ger oss ett stort inflytande och bra service till våra medlemmar. Vi har 230 000 medlemmar från skolans alla delar och organiserar lärare, förskollärare, lärare i fritidshem, grundskollärare, gymnasielärare, högskolelärare, studie- och yrkesvägledare, speciallärare, specialpedagoger, lärare i musik- och kulturskolor och skolledare.

För oss är det självklart att alla lärarkategorier ska vara medlemmar i samma förbund. Hela utbildningssystemet är ju en helhet, från förskola via grundskola och gymnasieskola till högskola eller yrkesutbildning. Om du delar den grundtanken så är Lärarförbundet helt rätt för dig!

Ring gärna 0770-33 03 03 om du vill prata med oss och höra mer om vad ett medlemskap innebär. Välkommen till Lärarförbundet – ditt medlemskap gör nytta!

Gå in på lararforbundet.se/blimedlem

Just nu bjuder vi på medlemsavgiften de tre första månaderna!