Fånga engagemanget genom medlemsdialog

"Rätt kurs" är ett bra tillfälle för dig som ombud att fånga upp medlemmars åsikter om skolan och sin yrkesroll. Målet är ett engagera 50 000 medlemmar. Du som ombud har en nyckelroll för att vi tillsammans ska lyckas med denna medlemsdialog, som pågår från den 8 februari till och med april.

Lärarna och skolledarna, som känner skolan bäst, ska formulera en vision för den skola vi vill verka i och för den skola vi tror på. Tillsammans kan vi få så många som möjligt av våra medlemmar att delta och delge förbundet sina tankar och funderingar och på så sätt hjälpa till att forma Lärarförbundets framtida vision! Tillsammans tar vi ut rätt kurs för en skola där lärandet, varje barn och varje elev står i centrum.

Medlemmarnas samlade åsikter och idéer kommer ligga till grund för förbundsstyrelsens förslag till en ny vision och verksamhetsinriktning för Lärarförbundet, som vår kongress beslutar om 2018.

Bjud in medlemmar till 30-minutersmöte

Vi vill kunna erbjuda medlemmar flera sätt till engagemang och man kommer därför att kunna delta både digitalt eller genom dialogmöten på till exempel arbetsplatsen.

Du som är arbetsplatsombud är välkommen att arrangera ett dialogmöte på arbetsplatsen. Se det som ett bra tillfälle att fånga upp medlemmars åsikter om skolan och sin yrkesroll. Även potentiella medlemmar är välkomna att delta, passa på att tipsa om att de får gratis medlemskap i tre månader.

Dialogmötet tar 30 minuter att genomföra plus en stunds förberedelser. Till din hjälp har Lärarförbundet tagit fram material att ladda ner, till exempel samtalsinstruktioner, affischer att sätta upp och peppande introduktionsfilmer med Johanna Jaara Åstrand.

Dessutom kan förtroendevalda i avdelningsstyrelser arrangera ett längre dialogmöte på 90 minuter. Prata gärna ihop dig med din avdelning!

Tipsa om digital dialog

Tipsa gärna medlemmar att även delta i den digitala dialogen, som tar ungefär tre minuter att genomföra. I mitten av mars lanserar Lärarförbundet en uppföljande lite längre och mer utförlig digital dialog som tar runt tio minuter.