Lärarförbundet på Europride 2018

​Under perioden 27 juli till 4 augusti firas Europride 2018 i Stockholm, för att sedan låta Göteborg ta över regnbågsflaggan och fira Europride 14 till 19 augusti. Lärarförbundet finns på plats och vi ser fram emot att träffa dig!

Stockholm 27 juli - 4 augusti

Seminarier på Pridehouse

Lärarförbundet anordnar två seminarier på Pridehouse och en träff på TCO.

1. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter!

Fredag 3 augusti kl 12 på Pridehouse

Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter och Europa som länge haft en progressiv roll i HBTQ-frågor har gått före i denna utveckling. På senare år har det blåst reaktionära vindar som också inneburit ett nyväckt motstånd mot HBTQ-rättigheter. Lärare som både är strategiska kunskapsförmedlare och förebilder för det kommande släktet hamnar ofta tidigt i skottgluggen vid en sådan utveckling. Hur kan vi i facket möta en sådan utveckling? Hur kan vi stötta varandra och lära av varandra över gränserna?

Medverkande: Maria Rönn; 1:e vice förbundsordförande Lärarförbundet
Jennifer Moses; National Official (Equality and Training)
NASUWT The Teachers’ Union
Erdal Demirda; lärare från Istanbul/Turkiet
Moderator: Therese Dahlqvist; gymnasielärare och ledamot i Yrkesetiska rådet

Arrangeras av Lärarförbundets Internationella enhet

2. Let´s talk about sex, skolan!

Fredag 3 augusti kl 16 i Studion i Pridehouse

Lärarförbundet Student har länge arbetat för att normkritiska perspektiv och normkritisk sex- och samlevnad ska vara en obligatorisk del av alla lärarutbildningar. Fortfarande är det ingen självklarhet. Detta trots att Skolinspektionen i februari presenterade en rapport som visar att sex- och samlevnadsundervisningen i svensk skola har många brister. Vi behöver förändring och vi behöver den nu!
En normkritisk skola med en inkluderande sex- och samlevnadsundervisning börjar i en normkritisk lärarutbildning. Hur ska lärarutbildningarna och skolan utvecklas för att vi ska nå en normkritisk och inkluderande skola? Och vad kräver det av våra lärare och lärarutbildare?

Vi diskuterar detta tillsammans med lärare, lärarstudenter, sexualupplysare och Skolverket.

Medverkande: Hans Linde, RFSU
Karro Olofsson, förskollärare på HBTQ-certfierad förskola
Matilda Gustafsson, ordförande Lärarförbundet Student
Teresa Fernández Long, undervisningsråd Skolverket
Erik Löfgren, ordförande Lärarförbundet Student Stockholm

Moderator: Elisabet Mossberg, utredare Lärarförbundet

Arrangeras av Lärarförbundet Student

Workshop på TCO 3 augusti

Tid: 13.30-15.00 (vi börjar med kaffe och macka).

Plats: TCO, Linnégatan 14.

Jennifer Moses från NASUWT, UK, kommer att dela erfarenheter, strategier och metoder i arbetet med att främja HBTQ-rättigheter för medlemmar, inom den egna organisationen och skolan i England. Tillfälle för gemensam dialog och reflektion. Internt seminarium för tjänstemän och fackligt aktiva i Lärarförbundet. Seminariet hålls på engelska.

Anmälan till: ina.eriksson@lararforbundet.se (senast den 31 juli om du vill ha förtäring.)

Metodworkshop arrangeras för att ta del av, och kunskapsdela lärarorganisationers strategier att arbeta med HBTQ-frågor. Deltagare är Lärarförbundets internationella gäster och du som fackligt aktiv.

Paraden 4 augusti

En stor höjdpunkt med Europride är den färgsprakande paraden som dansar sig fram genom Stockholm. Nu visar vi att allt börjar med en bra lärare! Vi vill visa vår styrka och att vi är många! Kom och gå med oss! Kom!

Hoppa in under resans gång eller gå med oss från början. För dig som vill gå med oss hela vägen bjuder vi på en trevlig picknick före avgång (anmälningslänk nedan). Till de 30 första som anmäler sig bjuder vi på ett dagpass till Pridepark.

Paraden går samma rutt som tidigare år: Kungsholmstorg – Norr Mälarstrand – Hantverkargatan – Stadshusbron – Tegelbacken – Rödbodtorget – Vasagatan – Kungsgatan – Sturegatan – Lidingövägen – Östermalms IP.
En sträcka som beräknas ta cirka 2 timmar och är 4,5 km lång. Ta gärna med eget vatten!

Vi samlas klockan 11 (paraden avgår 13) vid gräsplätten snett framför Mälarpaviljongen: Norr Mälarstrand 64 för att tillsammans picknicka och peppa för paraden. Här delar vi också ut t-shirts, solglasögon och fika.

Anmäl dig här så vi beställer rätt antal smörgåsar

Göteborg 14 augusti till 19 augusti

Läs mer om Lärarförbundet på Europride Göteborg