​”Ett lokalt lärarlönelyft mildrar negativa effekter och sätter fokus på erfarna lärare”

Fredrik Blad är ordförande i Lärarförbundet Nybro.

I Fredrik Blads kommun är det i skrivande stund inte bestämt hur de statliga pengarna ska fördelas. Utgångspunkten är att så många som möjligt ska få ta del av lärarlönelyftet. Men Nybro sticker ut bland landets övriga kommuner, kommunen har infört ett kommunalt lönelyft.

Fredrik Blad arbetar som Ma/NO-, tekniklärare och förstelärare på Paradisskolan, och är sedan fem år tillbaka även ordförande i Lärarförbundet Nybro.

I Fredriks kommun är det i skrivande stund inte bestämt hur de statliga pengarna ska fördelas men utgångspunkten är att så många som möjligt ska få ta del av lärarlönelyftet och målet är därför att snittet på bidraget ska ligga lägre än 3500 kronor och blir ett permanent lönetillägg. Men Nybro sticker ut bland landets övriga kommuner, kommunen har infört ett kommunalt lönelyft.

Vad innebär det att Nybro har infört ett kommunalt lönelyft?

– I Nybro har vi i Lärarförbundet lyckats få med våra politiker på ett lokalt lärarlönelyft för de som inte får del av av statens bidrag. Då blir det upp till 1000 kronor utöver ordinarie lönerevision 2017. Detta är för att mildra de negativa effekterna som det statliga pengarna kan ge samt öka attraktionskraften vid rekrytering. Det är även ett sätt att satsa på erfarna lärare som har fått stå tillbaka för nyanställda, som under de senaste åren har fått relativt hög ingångslön.

Hur tror du att det kommunala lönelyftet kommer påverka lärare i Nybro framöver?

– Vi kommer att klättra på lönelistan och förhoppningsvis kan de som jobbat en längre tid också känna att min arbetsgivare satsar på mig. I många kommuner runt oss har denna grupp en relativt dålig lön i förhållande till erfarenhet. Detta på grund av att lägstalönerna senaste åren blivit hö- gre och de som redan är inne i systemet inte har hängt med i samma takt. Ett arbetslag är beroende av bra kollegor förhoppningsvis kan detta bidra till att vi blir attraktivare vid rekrytering och att vi får behålla våra kollegor.

• Skapad 2016-10-06
Frågor & Svar