Erika sätter arbetsmiljön i fokus

För Erika är ombudsrollen viktig för att kunna påverka och få insyn i vad arbetsgivaren gör. Foto: Jonas Eklöf

”Vi är inte utbildade för att laga en skrivare. Vi ska göra det vi är bäst på - att vara lärare.” Är det något idrottsläraren och skyddsombudet Erika Bäck går igång på så är det arbetsmiljö, det ska finnas tid till att utföra sitt uppdrag.

Först blir det skoljoggen, sen får varje elev välja två aktiviteter, antingen frisbeegolf, crossfit, beachvolleyboll eller tipspromenad och efter det blir det korvgrillning, berättar Erika Bäck som sitter och planerar inför årets friluftsdag.

Arbetsgivaren försökte tumma på reglerna

När Erika började på den fristående gymnasieskolan International IT College of Sweden i Majorna för tre år sedan fanns det ingen friluftsdag, något som hon snabbt ändrade på och införde då även skoljoggen, ett projekt för att öka elevernas kondition. Tidigare undervisade hon även i psykologi men för ett år sedan bestämde hon sig för att förändra sin roll och arbetar nu 60 procent med idrottsundervisningen på skolan och de resterande 40 procenten med fackliga frågor på Lärarförbundet Göteborg.

Min mamma har alltid varit skyddsombud och ombud inom sjukvården, så redan som liten förstod jag att facket var viktigt. Men att jag till en början blev både skyddsombud och ombud på min gymnasieskola berodde på att en kollega gick på föräldraledighet, samtidigt som vår dåvarande arbetsgivare hela tiden försökte tumma på reglerna för vår arbetstider och vad som skulle ingå i våra tjänster.

Jag kände att så här får det inte gå till, vi måste få insyn i vad arbetsgivaren gör.

Det ska finnas tid till att utföra sitt uppdrag

Vid nästa tjänstefördelning bestämde sig Erika för att vara med och hänvisade till MBL, lagen om medbestämmande i arbetslivet. Genom täta kontakter med Lärarförbundet Göteborg fick hon snabbt koll på vilka rättigheter personalen på skolan hade, och lyfte bland annat fram att de borde ha tydligare tjänstebeskrivningar, lönekriterier och tid för fackliga möten, något arbetsgivaren var strängt emot.

Arbetsmiljö är verkligen en fråga som jag går igång på. Det pratas så mycket om undervisningskvalitet men hur ska det vara möjligt när schemat fylls upp av alltifrån möten, till mentorskap och att vara rastvakt? Det finns inte tid till att stödmarkera elever och jag träffa lärare som inte hinner gå på toa under hela förmiddagen. Jag brukar påminna dem om att de har rätt till 30 minuters lunchrast. Tyvärr finns det mycket okunskap och man litar på sin arbetsgivare.

"Jag tycker att det är skitkul att vara ombud"

Sedan Erikas kollega kom tillbaka från sin föräldraledighet, har de delat upp rollerna och hon är nu skyddsombud. Gymnasieskolan har även hunnit med att få en ny rektor och Erika har under det senaste årets lyckats driva igenom flera förändringar. Var sjätte vecka får de numera ha fackliga möten på skolan under arbetstid och antalet deltagare har gått från tre till femton. Veckan efter de fackliga mötena har de samverkan och därpå APT, en modell som de har arbetat fram på skolan och som fungerar väl.

–Jag tycker det är skitkul att vara ombud och arbeta för våra villkor. På varje APT har jag sett till att det finns en stående punkt om arbetsmiljö. Det gäller att planera undervisningen på bästa sätt så att personalen inte blir sönderstressad. Det är lätt att man lägger på mer saker än vad som sagts vid tjänstefördelningen, men har man fått sin tjänst så har man fått sin tjänst.

Kommentarer:

Johan
Johan Halse

Kommentaren har tagits bort...

• Skapad 2016-12-20 10:34