Elvesonpriset - ett demokratipris

Nominera din skola, elev eller lärare som har verkat extra för att främja demokrati bland barn och unga.

Elevesonpriset är ett demokratipris som delas ut till en person eller en skola/förskola som har verkat för att främja demokrati bland barn och unga.

Det är nu dags att nominera skolor, elever, lärare – någon eller några som verkat för skolans bästa i den demokratiska traditionen.

Nominera

Motivera ditt förslag och skicka det till Föreningen Skola och Samhälle.
Skicka din nominering till: info@skolaochsamhalle.se
Nomineringen stängdes den 15 november 2016.

Priset

Prissumman är 15 000 kr.

Organisationen bakom

KRUT, Kritisk utbildningstidskrift instiftade ett pris 2007 till Gunnar Elvesons minne. Priset ska delas ut delats ut till någon eller några som främjat skolans demokratiska funktioner. Gunnar Elveson var en av dem som startade KRUT. När KRUT lades ner fick föreningen och nättidningen Skola och Samhälle överta och förvalta Gunnar Elvesons solidaritetsfond. Priset delas ut tom 2016. Idag är det nättidningen Skola och Samhälle som delar ut priset.