Efter Lärarförbundets påverkan - legitimation för fritidspedagoger på gång

-Vi är glada att utredaren har lyssnat på våra krav, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.

Alla fritidspedagoger/lärare i fritidshem ska kunna få lärarlegitimation och behörighet i fritidshem. Det innebär också att det införs legitimationskrav för att undervisa i fritidshem. Detta föreslår statens utredare, som i ett delbetänkande därmed går på Lärarförbundets linje.

Regeringens utredare Björn Åstrand föreslår, efter Lärarförbundets påverkan, att även fritidspedagoger med äldre examen nu ska kunna bli behöriga och få en lärarlegitimation. Det blir den fritidspedagogiska kompetensen som ligger till grund för behörighet i fritidshem.

Lärarförbundet har drivit frågan

-Att alla fritidspedagoger omfattas av lärarlegitimationen och att det blir legitimationskrav i fritidshem har Lärarförbundet drivit hårt. Det tydliggör rollen och säkrar kompetensen och kvaliteten i fritidshemmen. Vi är glada att utredaren har lyssnat på våra krav, säger Johanna Jaara Åstrand.

Som det ser ut nu är det lärare eller förskollärare med inriktning mot fritidshem och minst en skolform till som kan legitimeras och bli behöriga i fritidshem. Det innebär att vägen till behörighet i fritidshem går via skolämnen. I det nya förslaget jämställs därmed äldre fritidspedagogutbildningar med dagens grundlärarexamen med inriktning mot fritidshem.

Läs mer i Utredarbloggen om hur Lärarförbundet arbetat för legitimation för alla fritidspedagoger/lärare i fritidshem