Efter kritiken – nu höjer Academedia lärarlönerna

I förra veckan kom beskedet att Academedia inte ökat sina anställdas löner, trots att Stockholms stad höjt skolpengen för att öka just lärarlönerna. Efter rapporteringen backade Academedia. ”Det är bra att de nu backar och tar sitt ansvar", säger Sara Görefält, ordförande, Lärarförbundet Academedia.

Det var den 12 februari som SVT släppte nyheten att friskolekoncernen Academedia, inte höjt lärarlönerna, trots att Stockholms stad höjt skolpengen för att öka alla lärarlöner med två procent. Academedia fick fyra miljoner kronor i extra medel av Stockholms stad, men endast två miljoner gick till lönelyft. Till sitt försvar säger Academedia, att pengarna bland annat har gått till att höja lärarlönerna i andra delar av landet.

- Det är en fin tanke att man vill satsa på alla sina lärare, inte bara de i stockholmsområdet. Men tanken med öronmärkta pengar är att de just är öronmärkta och det finns en tanke bakom den märkningen, säger Sara Görefält.

Höjer lärarlönerna efter svidande kritik

Senare samma dag som nyheten släpptes, valde dock Academedia att backa, och gav två miljoner extra till Stockholms lärare, för att kunna matcha kommunens höjning med två procent.

- Det är viktigt att Academedia visar att de respekterar politiska beslut, om de inte vill riskera onödig mediebevakning som tar tid från det viktiga, pedagogiska utvecklingsarbetet, säger Sara Görefält.

Hur ser du på att Academedia tills sköt till pengar?

- Det är bra att de nu backar och tar sitt ansvar och följer det politiska beslut som är fattat. De måste inse på allvar att det är dags att gräva i egen ficka för att visa sina duktiga lärare att de gör ett bra jobb, de kan inte bara sitta och vänta på extra medel från kommunerna, Sara Görefält.

Vad innebär detta inför årets lönerevesion?

- Inför årets lönerevision, kan det vara bra att de nu har ögonen på sig och håller vad de lovat, nämligen att matcha kommunernas löner för att kunna vara konkurrenskraftiga. Flera kommunala skolor runt om i landet har stora pensionsavgångar de närmaste åren, och ska man behålla sina engagerade pedagoger i Academedia krävs det en stor satsning, Sara Görefält.

Frågor eller funderingar?

Om du har frågor som rör Academedia, kan du komma i kontakt med dem vi Lärarförbundets riksavdelning Academedia. Har du funderingar som rör din lön, kan du använda dig av vårt verktyg "Min lön", där du kan se hur din löneutveckling har sett ut de senaste åren och se vad andra lärare i din yrkesgrupp tjänar.