Skyddsombudet: "Det gäller att påverka på många olika sätt!"

Marina Sandström är förskollärare, skyddsombud för Lärarförbundet och engagerad i Förskoleupproret.

​Hon blev engagerad i Förskoleupproret för flera år sedan och är nu skyddsombud för Lärarförbundet på sin arbetsplats. ”En bättre arbetsmiljö – det brinner jag för”, säger förskolläraren Marina Sandström från Göteborg.

Under våren har Förskoleupproret med #pressatläge, manifestationer och flashmobs i de välbekanta orange tröjorna satt avtryck i debatten. En av dem som är aktiv i upproret är Lärarförbundets ombud Marina Sandström.

Jag brinner för att vi ska få en bättre arbetsmiljö!

– I Förskoleupproret driver vi förbättrade arbetsvillkor för hela förskolepersonalen – både förskollärare, barnskötare och chefer – och vill sätta frågorna på den politiska agendan. Det var därför vi till exempel arrangerade manifestationer över hela landet i maj.

Det gäller att påverka på många olika sätt

Marina Sandström har varit aktiv i upproret sedan flera år, och har sedan dess blivit aktiv medlem i Lärarförbundet som skyddsombud. Hon betonar att det är en stor fördel att vara engagerad inom både upproret och Lärarförbundet.

– Det gäller att påverka på många olika sätt. Förskoleupproret är ett partipolitiskt obundet nätverk där personal, vårdnadshavare, ombud och politiker möts och kan utbyta kunskaper och erfarenheter. Innan jag själv blev fackligt aktiv lärde jag mig massor om hur man driver arbetsmiljöfrågor av ombuden som finns inom nätverket och det räddade mig från att bli utbränd.

Det viktigaste: balans mellan krav och resurser

Som skyddsombud har hon möjligheter att påverka sin och andras arbetssituation, i och med att hon sitter i samverkan med cheferna.

– Det viktigaste är att få en balans mellan krav och resurser, med en rimlig arbetsbelastning. Den balansen finns inte på många förskolor idag har vi sett i och med berättelserna som kom in under #pressatläge. Det finns inte förutsättningar för att utföra vårt uppdrag. Jag brinner för att vi ska få en bättre arbetsmiljö!

Båda behövs!

Det finns de som frågar sig varför man ska vara med i Lärarförbundet när Förskoleupproret finns. Marina trycker på att båda behövs.

– Tillsammans är vi starka! Facket är en kollektiv möjlighet att påverka vår arbetsmiljö och teckna avtal. Upproret är ett nätverk som samlar alla med intresse av och anknytning till förskolan och som vill nå en blocköverskridande överenskommelse på riksnivå för en likvärdig förskola. Vi behöver fortsätta samarbeta och ta hjälp av varandra för att nå framgång!