Det är viktigt att du tar raster och pauser

Alla arbetstagare har rätt till rast enligt arbetstidslagen. Den ska finnas inlagd i ditt arbetstidsschema.

Ingen ska behöva arbeta mer än fem timmar utan rast. Att ha rast innebär enligt lagen att man kan lämna sin arbetsplats under den tiden. Rasten räknas inte som arbetstid.

Du ska inte blanda ihop skolans rast med din egen lagstadgade rast.

Förutom raster ska man kunna ta pauser i arbetet. Till skillnad från rast så skall paus räknas som arbetstid. Arbetsgivaren är skyldig att se till att man kan ta de pauser som behövs utöver rasterna.

Viktigt med återhämtning

Att följa bestämmelserna om raster och pauser är inte bara en rättighet utan också en skyldighet mot dig själv, om du ska kunna stanna kvar i ditt yrke utan att drabbas av ohälsa. Tid för återhämtning och reflektion är särskilt viktigt när man arbetar med människor.

Det är rektorn/förskolechefen som har ansvaret för att arbetstidslagen efterlevs och som ska se till att arbetet organiseras så att du får ut de raster och pauser som behövs.

Om det händer något oförutsett kan rasten bytas ut mot ett måltidsuppehåll som räknas in i arbetstiden.

Ta en paus och fika schysst

Vi pratar gärna raster och pauser och bjuder på Fairtrade-märkt kaffe i våra mötesplatser på våra mässor. För oss är det viktigt med schyssta villkor, både hemma i Sverige och ute i världen.

Verktyget Min arbetstid ger dig hjälp

Med vårt verktyg Min arbetstid kan du få bättre koll på din arbetstid och få bättre överblick över hur stor eller liten möjlighet du har att ta pauser. Stämmer inte planeringen med lag och avtal så ska du prata med din chef så att den justeras.

Du kan också ladda ned appen Lärarschemat, en app för iPhone och iPad där vi har samlat smarta funktioner som lärarschema, kontaktbok för dina jobbkontakter och sammanställning av din arbetstid.

Se också vår film med Lärarförbundets arbetsmiljöexpert Erik Hallsenius.

Kommentarer:

Johan
Johan Wikström

Hej Tommy

Tack för din uppmärksamhet. Vi har ändrat nu.

/Johan, webbredaktör

• Skapad 2015-04-09 09:27
Johan

Om Johan Wikström

Webbredaktör på Lärarförbundet

Tommy
Tommy Hjertezén

Oj så sent jag såg detta. Vill dock ändå påpeka ett ofta förekommande syftningsfel i text när det gäller PAUS.
I fjärde styckets andra mening står följande:

"Till skillnad från rasterna ingår pauserna i arbetstiden."

Detta är väldigt missvisande, enär det allt för ofta (av rektor) tolkas som att pausen tar du ju när du arbetar för den ingår ju.
Ett fatalt misstag, enär det egentligen vad gäller PAUS i motsats till rast är som så att:

"Till skillnad från rast så skall paus räknas som arbetstid."

Det är en väsentlig skillnad mellan dessa två uttryck gällande paus och jag hoppas ombud som ombudsmän verkligen ser detta, så de kan upplysa rektorer med de rätta argumenten.

• Skapad 2015-03-25 08:21
Tommy

Om Tommy Hjertezén

Intresse av förutom både Filosofiskt existentiella frågor som de Mänskliga rättigheterna, även de mer vardagliga inom arbetsmiljö, arbetstid, lag och avtal samt att inte förglömma även ett stort intresse i allt vad gäller vetenskap, nytt som retro och då i synnerhet inom changern El/Data, Fysik, Astronomi och historia.

Tack för både besök och visat intresse av min enkla natur.

Ha en fortsatt trevliger dag.

Tommy Hjertezén