Den 5 oktober presenterar Lärarförbundet rankningen Sveriges bästa skolkommun

För 16:e gången utser Lärarförbundet Sveriges bästa skolkommun. Det är Sveriges största skolrankning och baseras på 13 kriterier.

Lärarförbundets rankning Sveriges bästa skolkommun sätter fokus på kommunernas viktiga roll som huvudmän för skolan. Vi vill med rankningen också uppmuntra kommuner som ger sina elever, lärare och skolledare goda förutsättningar.

Rankningen är den mest heltäckande jämförelsen mellan kommunernas utbildningsverksamhet och baseras på 13 kriterier, bland annat lärarlöner, lärartäthet, resurser till undervisningen och elevresultat.

- Vår förhoppning är att rankningen Sveriges Bästa skolkommun ska vara en motor i svensk skolutveckling. Att det ska öppna upp för dialog mellan lärare, skolledare, arbetsgivare och politiker och driva på för bättre förutsättningar för den svenska skolan, säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande Lärarförbundet.

Här kan du se fjolårets rankning