Debatterna i Almedalen

Lotta Dessen Jankell leder flera skoldebatter i Almedalen.

Läraren Lotta Dessen Jankell leder fyra debatter under Almedalen. Debatterna tar upp skolans utmaningar ur olika infallsvinklar. Lärarbristen, skolans nyckelroll för integrationen och professionens utveckling diskuteras. Vad vill politiken med skolan? Ta reda på ämnen, tider och debattpersoner.

Här samlar vi de fyra debatterna under Almedalen. Debatterna rör alla skolan och vi tar upp lärarbrist, professionen och nycklar till integrationen.

Debatt 4 juli: Allt börjar med en bra lärare- men om de är för få?

Lärarbristen är akut. Om bara tre år kommer 60 000 lärare att saknas. Ska Sverige förbli en konkurrenskraftig kunskapsnation behövs långsiktiga lösningar. Vad måste staten, kommunen och de fristående skolorna göra för att få fler att vilja bli lärare?

• Johanna Jaara Åstrand, ordförande, Lärarförbundet
  • Parisa Liljestrand (M), Kommunstyrelsens ordförande, Vallentuna
  • Marcus Strömberg, VD, Academedia
  • Agneta Jöhnk, chef, avdelningen för arbetsgivarpolitik, SKL
  • Ann-Charlotte Gavelin, ordförande, Lärarförbundet Skolledare
  • Ebba Östlin (S) Kommunstyrelsens ordförande, Botkyrka

Skolan bygger jobben och vår framtid

Tid: Tisdag 5 juli 10.30-11.15

Förra året fick Sverige 70 000 nya elever, varav de flesta i högstadie- och gymnasieålder. Ju äldre eleverna är när de kommer desto större är utmaningarna för att klara skolgången. Vilka satsningar behöver göras för att eleverna ska klara skolan och få ingångar till arbetsmarknaden?

• Petra Elio Serti, lärare, Angeredsgymnasiet
  • Erik Nilsson, statssekreterare, Arbetsmarknadsdepartementet
  • Eskil Wadensjö, professor, Institutet för social forskning, Stockholms universitet
  • Hanif Bali, riksdagsledamot, Moderaterna (går 5 minuter tidigare)
  • Farbod Rezania, senior rådgivare, Svenskt näringsliv
  • Maria Rönn, förste vice ordförande, Lärarförbundet

Skolpoltisk debatt

Tid: Tisdag 5 juli 12.15-13.15

Vilka är partiernas förslag för skolan vi vill skapa? Medverkande är Christer Nylander (L), Camilla Waltersson Grönvall (M), Lena Hallengren (S), Gustav Fridolin (MP).

Se livesändningen här!

Bland pekpinnar och kepsförbud - spelar lärarnas roll någon roll?

Tid: Onsdag 6 juli 10.30-11.15

Debatten utgår från skolkommissionens delbetänkande. Politiker, ledarskribenter, allmänhet - alla har åsikter om hur lärare ska arbeta. Men vad säger lärarna själva? Utifrån skolkommissionens delbetänkande diskuteras lärarnas roll och autonomi.

• Anna Ekström, generaldirektör, Skolverket
  • Vesna Prekopic, rektor, Fryshuset Grundskola Västra
  • Karin Berg, gymnasielärare, Schillerska gymnasiet
  • Pernilla Nilsson, professor naturvetenskapens didaktik, Högskolan i Halmstad
  • Johanna Jaara Åstrand, ordförande, Lärarförbundet
  • Petter Ådahl, ordförande, Lärarförbundet Student

Kommentarer:

Anders
Anders Grönqvist

Har gymnasieskolorna lämpliga lokaler? Vilka skolor har anpassade lokaler för plåtslageri? Vilken geografisk spridning har de? Är branschförbundet nöjda med lokalerna?
När gymnasieföretagen får välja så blir det inte attraktivt att erbjuda vissa utbildningar då kostnaderna blir för höga, vinsten minskar. Trots att branschen ropar efter folk!

• Skapad 2016-06-23 11:55
Anders

Om Anders Grönqvist

Jag har varit biträdande rektor vid vuxenutbildningen i Hylte kommun. Där utvecklades vi från KomVux till en lärande region. Det sist året där gick jag rektorsutbildningen vid Linn'euniversitetet i Växjö. Sedan arbetade jag som rektor vid Stockholms folkhögskola, där vi hade distansutbildning som specialitet. Sedan har jag varit rektor vid Gävle Praktiska, ett yrkesgymnasium där vi hade lärling som specialitet. Därefter var jag utbildningsledare vid Hermods i Norrköping, då Af köpte in Sfi från oss. vi hade som mest 300 studerande. Nu är jag rektor på Rudolf Steinerskolan i Norrköping där vi har 200 elever från f.klass till åk 9.